Forskningsprojekt blir ljuddrama

Den 13 september är det digital premiär av ”Den dag som idag är”, ett ljuddrama kopplat till forskningsprojektet ”Att vara svensk och sig själv. Dramatiserad forskningskommunikation som demokratiseringsarbete”.

Lyssna även till forskarna Anna Lund, professor vid Sociologiska institutionen och projektledare, Ylva Lorentzon, forskare vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen och Rebecka Brinch, forskare vid Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet som berättar om sitt pågående forskningsprojekt ”Att vara svensk och sig själv. Dramatiserad forskningskommunikation som demokratiseringsarbete” och hur det är kopplat till dramat “Den dag som i dag är.” Samtalet leds av teaterprofessor och teaterkritiker Karin Helander och regissör och dramatiker Rebecca Örtman från Dramaqueen, en scenkonstproducent inom digital gestaltning.

Den dag som idag är. Skådespelarna Nancy Ofori och Egon Ebbersten. Foto: Peter Sydén

För att se premiären och samtalet, gå in på www.dramaqueen.nu den 13 september.

Förhandsvisning på Youtube eller förhandslyssna på Soundcloud

Se även trailer

Forskningsprojektet finansieras av Vetenskapsrådet.

För att läsa mer om forskningsprojektet, läs intervjun med Anna Lund här .