Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Magister i barnets rättigheter

Under 2022 har Barnets rättigheter inrättats som nytt huvudområde vid den Juridiska fakulteten. Inom detta magisterprogram får du fördjupa dig i frågor som rör barnrätt inom rättsväsende och förskola och skola, men även och inom andra delar av barns och ungas vardag och kulturliv.

Graffitti på vägg
Foto: Johan Bjurer / Mostphotos

Hösten 2022 startade vårt nya magisterprogram i ämnet Barnets rättigheter. Med grund i juridik, pedagogik och barn- och ungdomsvetenskap kommer du att fördjupa dig i frågor som rör barnrätt inom rättsväsende och förskola och skola, men även och inom andra delar av barns och ungas vardag och kulturliv. Inom detta tvärvetenskapliga magisterprogram aktualiseras ett brett fält av barnrättsfrågor, inte minst genom den nya lagstiftningen som trädde i kraft 1 januari 2020 då FN:s konvention om barnets rättigheter blev svensk lag. 

Med en magisterexamen i barnets rättigheter kan du arbeta med barnrättsfrågor i en mängd samhälleliga institutioner, verksamheter och myndigheter där barns rättigheter aktualiseras. Barnrättsvetare med interdisciplinär kunskap kommer bli alltmer efterfrågade inom internationella, nationella och ideella organisationer som har fokus på barns rättigheter. Kunskaper inom ämnet är också värdefulla inom yrken som lärare, socionom, (fritids)lärare, idrottsledare, socialarbetare, polis eller jurist.

I programmet ges fördjupad och breddad kunskap såväl teoretiskt som metodologiskt i fältet barnets rättigheter, vilket ger grunder för kvalificerade uppgifter som rör utrednings- och utvecklingsarbete i ett flertal sektorer där barns rätt aktualiseras.

Undervisande lärare är knuta till Barnrättscentrum, Juridiska institutionen, Institutionen för pedagogik och didaktik, samt Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen.

  • Programöversikt

    Programmet Barnets rättigheter ges på halvfart och möjliggör fortsatt yrkesarbete. I varje kurs varvas ett antal campusträffar dagtid, med inläsnings- och inlämningsuppgifter via lärplattformen Athena. 

    Undervisningsspråket är svenska, men en stor del av litteraturen är engelskspråkig.

    Under hela programmet (termin 1-3) består undervisningen av campusförlagda träffar med föreläsningar och seminarier. Varje kurs examineras genom en individuell skrivuppgift och i flera kurser ska egna presentationer genomföras. Under det Självständiga arbetet ges handledning av programmets lärare. Under den avslutade uppsatsarbetet (termin 4) har du möjlighet att själv välja fördjupningsområde.

    Programmet leder till en magisterexamen med huvudområdet barnets rättigheter. (Master of Laws (LL. M.) (60 credits) in Children’s Rights).
     

    År 1

    Termin 1

    Programmet startar i en introducerande kurs, Introduktion till området Barnets rättigheter (7,5 hp), som belyser barnrättens framväxt i historiskt och internationellt perspektiv. I kursen belyses olika barnrättsprinciper, och på vilket sätt ett tvärvetenskapligt perspektiv kan fördjupa analyser av barnrättspraxis.

    Kursen som följer därefter, Barn- och ungas rättigheter som tvärvetenskapligt område (7,5 hp), fördjupar ytterligare det mångdisciplinära angreppssättet genom att lyfta fram exempelvis pedagogiska, psykologiska, och kulturteoretiska analyser av olika barnrättsfrågor och vad det kan betyda att barn är rättighetsbärare. 

    Kursen samläses med studenter på fristående kurs och inom Magisterprogrammet i barnkultur samt inom Masterprogrammet i barn- och ungdomsvetenskap.

    Termin 2

    Programmets andra termin inleds med kursen Barnrättsliga utmaningar i offentlig verksamhet (7,5 hp), som lyfter fram mångfalds- och globaliseringsaspekter i studier av offentliga institutioner så som socialtjänst, skola, hälso- och sjukvård och migrationsmyndigheter, genom teorier som belyser inkludering/exkludering. 

    Under terminens läses även en valbar kurs (7,5 hp) vid Barn-och ungdomsvetenskapliga institutionen eller Juridiska institutionen, vilken samläses med studenter på motsvarande fristående kurs. Som valbara kurser finns:

     

    År 2

    Termin 3

    Den tredje terminen inleds med kursen Barnets rättigheter och intersektionalitet (7,5 hp), Här läggs fokus vid intersektionella analyser där aspekter av identitet, makt och diskriminering i barns olika arenor utprövas. 

    Under terminens andra kurs, Att studera barnets rättigheter: metodologiska och etiska aspekter (7,5 hp), förbereder sig studenterna inför det efterföljande självständiga arbetet under termin fyra genom att fördjupa sig i metodologiska och forskningsetiska frågor, exempelvis kring intervjuer med barn. Utsökning och granskning av relevanta vetenskapliga artiklar utgör en bas för det egenvalda problemområdet för examensarbetet som avslutar programmet.

    Termin 4

    Termin fyra består av det avslutade uppsatsarbetet, Examensarbete i barnets rättigheter (15 hp), där studenten själv ges möjlighet att välja ett fördjupningsområde. 

  • Så ansöker du

    Programmet startar vartannat år och ansökan görs då via Antagning.se (när ansökningsperioden är öppen). 

    Webbregistrering HT2022 

    Webregistreringen är öppen mellan 15 och 22 augusti. 
    https://www.student.ladok.se/student/app/studentwebb/

    Det är viktigt att du registrerar dig i Ladok på din kurs eller ditt program för att behålla din plats. Uppdatera gärna din mailadress i Ladok för att inte missa viktig information!

    De som är antagna med villkor och därför inte kan webregistrera sig, vänligen ta kontakt via programmets mailadress: mbr@juridicum.su.se under registreringsperioden. 
     

  • Mer information

    Huvudområdesbeskrivning

    Kunskapsområdet Barnets rättigheter baseras på forskning om rättigheternas historia, barns plats i samhället lokalt och globalt samt barndomens förändrade och mångfacetterade villkor. Därigenom belyses och problematiseras barns möte i nutid med myndigheter inom såväl den sociala sektorn som inom rättsvårdande myndigheter men även andra institutioner såsom utbildningsväsendet, kultursektorn och inom samhällsplanering. 

    Huvudområdet Barnets rättigheter preciserar det kunskapsområde där barn och ungas position i samhället, deras handlingsutrymme och medborgarskap problematiseras, undersöks och teoretiseras. Generella frågor om barns ställning som rättssubjekt och barns medborgerliga, sociala, kulturella och ekonomiska rättigheter studeras och problematiseras med ett intersektionellt perspektiv och med grund i samhällsetiska och forskningsetiska överväganden. Huvudområdet konstitueras av flera medverkande discipliner, för att med en tvär- och mångvetenskaplig utgångspunkt belysa barn och ungas relation till rättsliga, pedagogiska, sociala och kulturella förhållanden, såväl nationellt som internationellt.

  • Möt oss

    De tre personerna som planerat det nya magisterprogrammet i Barnets rättigheter arbetar inom tre olika institutioner vid Stockholms universitet. Nedan har vi ställt varsin fråga till var och en av dem för att ta reda på mer om bakgrunden till programmet, dess innehåll och vem det riktar sig till.

    Anna Kaldal, professor vid Juridiska institutionen.

    Varför har ni velat starta ett magisterprogram inom området Barnets rättigheter?

    – Jag och Rebecca (Institutionen för pedagogik och didaktik) har arbetat tillsammans i rektorsprogrammet och i juristprogrammet, och Rebecca och Margareta (Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen) har samverkat i en barnrättskurs på avancerad nivå. Så vi delar erfarenheten av hur givande det är för både lärare och studenter att ha tvärvetenskapliga föreläsningar och seminarier.

    Porträttbild
    Anna Kaldal. Foto: Mats Cato

    Att kunskaper om barnrättsfrågor blivit allt viktigare i samhället generellt är tydligt sedan Barnkonventionen blev del av svensk lagstiftning 2020 och vi ser ett ökat behov av ett tvärvetenskapligt program som verkligen granskar och problematiserar området Barnets rättigheter. Vi har valt att rikta utbildningen till personer som har en kandidat- eller professionsexamen i botten för att nå ut till hela den bredd av verksamma som möter barn eller på något sätt arbetar med barnrelaterade frågor. 

     

    Rebecca Adami, docent vid Institutionen för pedagogik och didaktik.

    På vilket sätt är utbildningen uppbyggd?

    – För att möjliggöra fortsatt yrkesverksamhet, andra studier eller annan verksamhet parallellt, kommer det här programmet att ges på halvfart med ett fåtal campusträffar per kurs. Mellan campusträffarna ges tid för egen inläsning av litteratur, gruppdiskussioner via digitala plattformar, och viss handledning.

    porträttbild
    Rebecca Adami. Foto: UN Photo/Manuel Elías

    Själva huvudansvaret för programmet ligger på Juridiska institutionen, men kurserna som bygger upp det har bas i såväl juridik, pedagogik som barn- och ungdomsvetenskap. Därtill inbegrips barnrättsfrågor som rör specialpedagogik, barnkultur, socialt arbete, filosofi och psykologi. Studenterna kommer att läsa både kurser som är framtagna speciellt för detta program och vissa kurser tillsammans med andra studenter, inom annat program på avancerad nivå och inom fristående kurser.

    Sammantaget kommer denna tvärvetenskapliga bas i programmet att möjliggöra för studenterna att både med bredd och djup skapa förståelse för hur olika akademiska ämnen studerar frågor som rör barn och barns rättigheter.  

     

    Margareta Aspán, lektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen.

    Vilka tänker ni kommer att ha intresse av utbildningen? 

    – Barnrättskompetens gäller ju inom så många olika sektorer. Alla med anställningar inom olika myndigheter och samhällsinstitutioner (utbildnings-, omsorgs- och hälsovårdssektorer samt rättsvårdande myndigheter) liksom personer med uppdrag inom idrotts- och kulturverksamheter kommer att kunna utmana och utveckla sin kunskap om barns positioner, svårigheter och möjligheter i vårt samhälle genom denna utbildning. 

    Porträttbild
    Margareta Aspán. Foto: Björn Dalin

    En magisterutbildning bygger på aktuell forskning och innehåller kritisk källgranskning, akademiskt skrivande och undersökande av nya frågor. Etik och juridik i olika samtal med barn väcker komplexa frågor om makt, rättigheter och kunskapsskapande. Det passar den som känner intresse för att ta sin utbildning till en avancerad nivå och ge sig själv ett lyft inom ett ämne som man verkligen brinner för. 

     

    Möt våra studenter

    Citat från tidigare studenter på programmet:

    Genom att tvärvetenskapligt studera barnets rättigheter fick jag damma av gamla pedagogiska kunskaper jag fått i tidigare utbildning, och genom denna utbildning fick jag nya perspektiv.

     

    Jag vill arbeta för barnens rättigheter genom min polisiära yrkesroll, och som utredare kan jag göra skillnad genom att säkerställa dessa rättigheter och sprida kunskap till min och andra myndigheter.

     

    Det gick alldeles utmärkt att arbeta och studera samtidigt, detta genom att lärarna är tillmötesgående och eleverna tar eget ansvar för sina studier. Att utbildningen är spännande och givande hjälper mycket när tiden känns knapp ibland.

  • Kontakt

    Programansvarig:
    Rebecca Adami

    Programadministratör:
    Catrinel Florea 
    mbr@juridicum.su.se