Att studera barnets rättigheter: metodologiska och etiska aspekter
Inom kursen ges en fördjupning kring metodologiska och etiska frågor vid olika former av samtal och annan kommunikation med barn, och vad det kan innebära att möjliggöra delaktighet för barn i policyarbete om barnets rättigheter samt i forskning. Vetenskapliga metoder i studier om barnets rättigheter relateras till olika disciplinära traditioner, såväl juridiska och samhällsvetenskapliga som humanistiska. Självständigt sökande av vetenskapliga artiklar samt akribi tränas, vilket utgör en grund inför det självständiga arbetet.
-
Kursupplägg
Studiehandledning HT23 (243 Kb)
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
-
Kontakt
Kursansvarig
Rebecca Adami
E-post: rebecca.adami@edu.su.se
Utbildningsadministratör
Maja Linnéa Hansén
E-post: maja.hansen@edu.su.se