Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Leda lärande för hållbar utveckling för skolledare - Uppdragsutbildning

Kursen Leda lärande för hållbar utveckling för skolledare är en uppdragsutbildning finansierad av Skolverket som vänder sig till dig som är verksam skolledare och innehar en tjänst som rektor, biträdande rektor, eller tillhör skolans ledningsnivå.

Globala målen

Kursens syfte är att kursdeltagarna ska utveckla vetenskapligt grundade kunskaper i och verktyg för att leda skolans organisatoriskt förändringsarbete för att skapa och upprätthålla en organisering där lärande för hållbar utveckling blir en naturlig del av verksamheten.

Det innebär en organisering så att hållbarhetsperspektivet, d v s de ekologiska, sociala och ekonomiska utmaningar som ingår i Agenda 2030 och de 17 globala målen, blir en naturlig del i skolans undervisningspraktik.

Redan från första kurstillfället påbörjas detta organisatoriska förändringsarbete. Varje seminarium bidrar med verktyg för att stegvis implementera lärande för hållbar utveckling i skolans organisering och i undervisningspraktik. Seminarierna bidrar också med analysredskap som urskiljer organisatoriska och didaktiska möjligheter och utmaningar i den egna skolverksamheten.

Anmälan till kurser inom Fortbildning för rektorer med start hösten 2024

Ansökan till kurser inom Fortbildning för rektorer är förlängd till den 15 maj.

Anmäl rektor till fortbildning för rektorer - via Skolverket

Huvudman anmäler

Det är huvudmannen som anmäler rektorn till utbildningen via ett formulär hos Skolverket. Den som gör anmälan behöver kunna identifiera sig med BankID. Den som anmäler behöver också ha följande information om den sökande:

  • personnummer
  • hur länge den sökande haft skolledaruppdrag sedan rektorsutbildningen avslutades.

Ta del av vad tidigare kursdeltagare säger om kursen

Som ledare får jag en bättre förståelse kring sambanden mellan de globala målen men också konkreta tips på hur man kan arbeta med dessa på sin skola.

– Jan Aronson, rektor, Södra Ängby skola, f-9.

Jan Aronson. Foto: Privat

Varför tycker du att skolledare och enhetschefer ska söka och gå kursen?

– Kursen ger bra grundkunskaper för arbetet med hållbar utveckling. Som ledare får jag en bättre förståelse kring sambanden mellan de globala målen men också konkreta tips på hur man kan arbeta med dessa på sin skola.

Hur gick det att kombinera kursen och samtidigt arbeta heltid som skolledare?

– Det var en bra avvägning mellan kursen om det vardagliga arbetet. Jämfört med andra utbildningstillfällen var nog den här kursen den som hittills gått bäst att kombinera med mitt vanliga uppdrag.

I arbetet med hållbarhet har vi fått metoder och många goda exempel från skolor och förskolor som konkret gjort förändringsresa som var mycket inspirerande och vardagsnära med kurslitteraturen som stöd.

– Ebba Zeno, enhetschef och rektor, Österåkers kommun.

Varför tycker du att skolledare och enhetschefer ska söka och gå kursen? 

– Jag har uppskattat att arbeta praktiskt med organisation och struktur för att utveckla vårt sätt att arbeta med hållbarhet. Jag ser även att vi verkligen fått fördjupa våra resonemang, tankar och strategier genom diskussioner i gruppen. I arbetet med hållbarhet har vi fått metoder och många goda exempel från skolor och förskolor som konkret gjort förändringsresa som var mycket inspirerande och vardagsnära med kurslitteraturen som stöd. Jag har utmanats individuellt och personligt när det gäller hållbarhet. En vinst med kursen har också varit att bli del av ett nytt nätverk, att ha fått en grupp med olika perspektiv i form av de andra kursdeltagarna. 

Hur gick det att kombinera kursen och samtidigt arbeta heltid som skolledare?

– Det har gått bra att kombinera kursen med vardagsarbetet. Strukturen med internat som påminner om rektorsprogrammet gör att mycket av undervisningen och gruppdiskussionerna sker då vilket stöttar i att fokusera och fördjupa när gruppen ses. Även de digitala träffarna har varit givande och fungerat bra i vardagen med arbete.

Kursen manar till eftertanke och lyfter blicken hos dem som går den, ger insikt och förståelse. 

– Johan Segerfeldt, rektor, Väsby skola, Upplands Väsby.

Varför tycker du att skolledare och enhetschefer ska söka och gå kursen? 

– Hållbar utveckling förknippas ofta med klimatkrisen, men hållbar utveckling handlar om så mycket mer. Kursen manar till eftertanke och lyfter blicken hos dem som går den, ger insikt och förståelse. Kursen ger också praktiska exempel och konkreta verktyg för hur man som skolledare kan sätta igång och driva arbetet för en mer hållbar värld. 

Hur gick det att kombinera kursen och samtidigt arbeta heltid som skolledare?

– Det är alltid en utmaning att vara frånvarande från den skola man är satt att ansvara för. Detta är dock en så viktig fråga att man behöver prioritera. Samtidigt var det inte så att kursen var omöjlig att kombinera med ett heltidsarbete. 

På denna kurs kan man delta oavsett hur långt fram man har kommit i hållbarhetsarbete i sin verksamhet. På kursen får du gedigen och väl förankrad kunskap om hur du kan leda hållbarhetsarbetet framåt i din verksamhet.

– Jenny Öberg, rektor, förskolorna Abakus och Klossen, för barn 1-5 år.

Varför tycker du att skolledare och enhetschefer ska söka och gå kursen?

– Alla skolledare skall gå kursen Leda för hållbar utveckling! Enligt mig. Vi har inget val att välja bort Agenda 2030 och inte arbeta för att vår värld blir mer hållbar. På denna kurs kan man delta oavsett hur långt fram man har kommit i hållbarhetsarbete i sin verksamhet. På kursen får du gedigen och väl förankrad kunskap om hur du kan leda hållbarhetsarbetet framåt i din verksamhet. Kursen gav mig som ledare en bred kunskap och teoretisk grund att förankra verksamhetens mål och hur jag vill att vi skall gå vidare med hållbarhetsarbetet. Många bra idéer och metoder som jag har tagit in i verksamheten och flera som jag kommer ta in fram över.

Jag har också fått ett hållbarhetsnätverk genom att kursledaren bjuder in till återträffar efter genomgången kurs. Värdefulla träffar för mig att få kollegialt lärande och hålla arbetet med hållbarheten levande.

Hur gick det att kombinera kursen och samtidigt arbeta heltid som skolledare?

– Inga problem att kombinera kursen och mitt arbete. Snarare så att jag fick en hjälp och struktur att fördjupad min kunskap i det som jag arbetar med dagligen i mina verksamheter. Arbetet som jag lade ned på kursen kunde jag direkt koppla till verksamhetens kvalitetsarbete.

  • Kursupplägg

    Kursen omfattar 7,5 högskolepoäng och sträcker sig över två terminer. Undervisningen varvas mellan fysiska träffar i form av internat på kursgård och digitala seminarier. I kursen ingår externa aktörer såsom Globala skolan, Naturskyddsföreningen samt Skolinspektionen.

    Undervisning

    Kursen pågår under ett år och är förlagd dels till fysiska träffar på internat och dels webbaserade seminarier. Närvaro är obligatorisk vid internaten samt vid de webbaserade seminarietillfällena. För godkänt resultat kan frånvaro vid högst ett kurstillfälle kompenseras skriftligt till kursansvarig lärare. 

    Se studiehandledning för mer detaljerad information. Studiehandledningen laddas upp på lärplattformen för deltagare som erbjuds plats på utbildningen senast en månad innan kursstart.

    Anmälan

    Kursen ges med start varje hösttermin och löper över två terminer (HT-VT). Det är huvudmannen som anmäler skolledaren till utbildningen. Anmälan görs via ett elektroniskt formulär på Skolverkets webbplats och man loggar in med BankID. I anmälan ska rektorns personnummer samt uppgift om hur länge rektorn haft skolledaruppdrag sedan rektorsutbildningen avslutades anges.

    Anmälningsperioden för höstterminen 2024 är öppen 15 mars - 15 maj:

    Till anmälan via Skolverket

     

    Huvudmannens betalningsansvar 

    Huvudmannen och Skolverket delar på kostnaderna för utbildningen. Skolverket står för lärosätenas kostnader för utbildningen medan huvudmannen står för deltagarens förutsättningar för att genomföra utbildningen, såsom lön under utbildningstiden, kurslitteratur samt kostnaderna för internat- och seminariedagar och resor till och från dessa. Huvudmannen åtar sig att stå för dessa kostnader vid anmälan till utbildningen när Skolverkets elektroniska anmälningsformulär fylls i.
     

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    Information kommer inom kort

  • Kontakt

    Kursansvarig

     

    Rektorsutbildningarnas kansli

    Vid frågor kontakta:

    Rektorsutbildningarnas kansli
    E-post rektorsprogrammet: rektorsprogrammet@edu.su.se
    E-post rekryteringsutbildning: rekryteringsutbildning@edu.su.se
    E-post fortbildning för rektorer: fortbildningforrektorer@edu.su.se 

    Rektorsutbildning vid Stockholms universitet:

    https://www.su.se/rektorsutbildning/