Områdesöversikt över internationell forskning inom specialpedagogik, 7,5 hp

Kursens innehåll

I kursen undersöks specialpedagogiska frågor, hur de definieras och studeras i internationella kontexter, t.ex. nordiska, europeiska och internationella samarbetsorganisationer. Studier av internationell karaktär kan ha olika tillämpningar: de kan bidra till att identifiera effekter av förändringar, skillnader och gemensamma trender i olika utbildningssystem.

Exempel av studier med internationell komparativ ansats behandlas för att genomföra jämförelser av specialpedagogiskt relevanta begrepp och företeelser. Några exempel av litteraturöversikter presenteras som på basis av systematisk genomgång av internationella studier t.ex. identifierar effektiva sätt att utveckla elevernas lärande samt uppnå delaktighet och inkludering. Kursen rymmer ett fördjupningsarbete där en mindre översikt av forskningslitteratur genomförs som ha relevans för det egna avhandlingsarbetet.
Kursens lärandemål

Efter genomgången kurs förväntas studenten:

  • fått en fördjupad förståelse för det specialpedagogiska fältet (forskning, policy och praktik) i förhållande till den internationella kontexten,
  • fått en fördjupad förståelse för bakgrunden till och betydelsen av specialpedagogiska studier med komparativ ansats samt av systematiska litteraturöversikter,
  • kunna genomföra sökningar av forskning i litteraturdatabaser,
  • kunna identifiera aktuell internationell forskning med relevans för det egna forskningsområdet,
  • kunna kritiskt analysera och värdera forskningslitteraturen,
  • kunna strukturera och syntetisera innehållet i en mindre litteraturöversikt med relevans för det egna avhandlingsarbetet.

Kursen ges: HT 24 på kvartsfart (25 %)

Kursplan UQ001FU (234 Kb)

Litteraturlista UQ001FU HT22 (128 Kb)

Schema HT22

Preliminärt schema:

9 september, klockan 9-16 (på plats)
27 september klockan 10-15 (på plats)
21 oktober klockan 10-16 (på plats)
28 november klockan 10-16 (klockan 10-12 ges via zoom, eftermiddag på plats)
17 janauari klockan 10-15 examination

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. I kursen ingår nätbaserade litteratur- och informationsökningar.

Ansökan

Behörighet: Antagen till forskarutbildning i Specialpedagogik.

Skicka din ansökan per e-post till handläggare Elsa Thomas, forskaradministration@specped.su.se, där du anger att du söker denna kurs, ditt namn, e-postadress samt vilket forskarutbildningsämne och universitet du är antagen till.

Sista ansökningsdag: Löpande fram till kursstart.

Kursansvariga: Nihad Bunar

Kontakt

Vid frågor kring kursens innehåll och upplägg kontakta kursansvariga lärare Nihad Bunar.

Sök bland våra utbildningar