Instruktion – digitala utbildningskatalogen

Syftet med de nya kurs- och programsidorna är att underlätta både för presumtiva studenter och andra besökare att hitta informationen samlad kring varje utbildning, men även för att förenkla arbetet för redaktörer med att publicera information och kringmaterial för kurser och program.

Tanken är att kurs- och programsidan ska ge både information och inspiration. Sidorna ska också ge en bra bild av kursen eller programmet. Studenter ska lockas att söka men också få rätt förväntningar på kursen/programmet.

Kurssida: 

Programsida:

Nedan följer instruktioner för redigering i Polopoly samt riktlinjer kring hur en kurs- och programsida bör se ut.

Pågående utveckling

OBS! Utveckling av kurs- och programsidorna pågår fortfarande och manualen uppdateras löpande i takt med detta.

OBS! Det finns fortfarande möjlighet att komma åt källkoden via ikonen ”Källa” när man redigerar i Polopoly, för att kunna korrigera eventuella fel. Vi vill dock inte att någon lägger egen kod i detta fält, då detta kan låsa, förvränga eller till och med orsaka att sidan/sidor i utbildningskatalogen slutar att fungera.

 

Kurs- och programsidor sorterar i SISU och i Polopoly under respektive utbildningsansvarig institution, dit behörighet ges. För att kunna redigera utbildningskatalogen i Polopoly behöver du först få behörighet till dessa sidor. 

Behörigheten beställs via Serviceportalen. Endast de som är centralt utbildade redaktörer i Polopoly kan få behörighet att redigera den digitala utbildningskatalogen.

På denna sida hittar du aktuella datum för utbildningar och länkar för anmälan

Så hittar du katalogen i Polopoly

Du hittar en kurs- eller programsida genom att söka fram sidan med hjälp av den aktuella kurs- eller programkoden. 

För att detta ska fungera behöver du eventuellt först lägga till utbildningskatalogen som en arbetssajt i Polopoly.

Det gör du på följande sätt:

1. Klicka på ditt namn längst upp till vänster i den gröna balken i Polopoly.

2. Vid Arbetssajter letar du upp din institutions namn under Sök kurser och program och lägger till den (finns som mapp under Stockholms universitet i trädet).

OBS! Du lägger till en ny arbetssajt genom att hålla nere ctrl (pc) respektive cmd (mac) samtidigt som du markerar den aktuella mappen. Om du inte gör detta så tappar du institutionens webbplats som arbetssajt och kan inte söka på material på institutionens sida. Skulle detta hända så går du bara in på arbetssajter igen och markerar både institutionens webbplats samt Sök kurser och program enligt ovan. Har du utökad behörighet för att redigera profilsidor ska du även markera denna plats i trädet (under Stockholms universitet).

3. Klicka sedan på Spara och visa.

4. Klicka på Ny session uppe i högra hörnet.

5. Nu kan du börja söka efter kurser och program i Polopolys sök med hjälp av kurs- eller programkoden. 

För vissa användare kan trädet i vänsterspalten försvinna efter att arbetssajterna uppdaterats. Om det händer – klicka på uppdateraikonen längst upp till höger vid innehållsträdet i Polopoly. Då ska du se hela trädet igen.

 

 

Tänk på klarspråk och tillgänglighet när du skriver och redigerar texter. Kurs- och programsidorna i den digitala utbildningskatalogen har två huvudsyften: ge rätt förväntningar på kursen/programmet och väcka intresse för kursen/programmet. Den huvudsakliga målgruppen för utbildningskatalogen är presumtiva studenter och antagna studenter fram till utbildningsstart.

Det här är viktigt att ha i åtanke när man skriver texterna till utbildningskatalogen, framför allt i ingress och beskrivning. Framför allt när det kommer till kurser och program på grundnivå kan man anta att studenten är en gymnasieelev eller någon som aldrig tidigare studerat på universitet eller högskola.

Tänk därför på att:

  1. Använda ett enkelt språk. Undvik att använda alltför svåra termer och ord som kanske inte de utanför den akademiska världen förstår. Det kommer studenterna att få lära sig när de börjar studera på universitetet.
  2. Stryk all överflödig information. Skriv korta, informativa och inspirerande texter, berätta inte det som mottagaren inte behöver veta.
  3. Lyft fram det unika med er utbildning. Berätta vad som är extra attraktivt med att läsa kursen/programmet hos just er. Till exempel om intressanta samarbetspartners, lärare och forskare vid institutionen eller om ni är de enda i Sverige som erbjuder just den här utbildningen.
  4. Följ riktlinjerna. Det finns ett antal olika riktlinjer som man kan följa när man skriver texterna, länkarna hittar du nedan. 
    SU:s riktlinjer för text och språk
    Engelska termer vid Stockholms universitet
    Klarspråk
    Myndigheternas skrivregler
    Generella regler i TT-språket

Tänk också på språklagen om språkanvändningen i offentliga verksamheter: ”Språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt.”

 

Programsidor

Börja med att söka fram det program som du vill redigera genom att söka på programkoden i Polopolys interna sök nere till höger på sidan.

Klicka sedan på det aktuella programmet i sökresultatet. Kurs- och programsidor har en ikon med examenshatt och har sidtypen ”Utbildningsinformationsartikel” om du vill filtrera resultat.

På programsidan hittar du sedan både den svenska och engelska versionen bredvid varandra.

Information på svenska och engelska

OBS! Om programmet endast har information på ett av språken, så behöver du inte fylla i all obligatorisk information nedan, men se till så att hänvisning finns på det andra språket.

Om du till exempel har ett masterprogram som endast ges på engelska, så kan du på den svenska sidan skriva en kort text som beskriver programmet på svenska och sedan hänvisa till att man kan läsa mer på programmets engelska sida.

Sidmallen är uppbyggd med flera flikar: 

Beskrivning Här fyller du i det mesta av grundinformationen på sidan
Mer om  Här fyller du på med extra information
och inspirerande material (detta kommer
att utvecklas ytterligare).
Schema  Ej aktuellt för program
Litteratur  Ej aktuellt för program
Resurser  Här laddar du upp filer, bilder och video
som ska finnas med på programsidan
(som du sedan klistrar in på rätt plats).
Data från SISU Visar informationen om programmet som
finns i SISU, ej möjligt att redigera i
Polopoly.


Rubriken, det vill säga namnet på programmet, följer med automatiskt från SISU och visas överst på sidan. Om sidan ännu inte är redigerad i Polopoly så visas den
beskrivning som finns i SISU sedan tidigare.

Nedan följer en beskrivning av de olika fält som du ska fylla i. Fält som är markerade med * i Polopoly är obligatoriska att fylla i.

Ingressen och beskrivningen är en inledande text som beskriver programmet. Den ska väcka intresse och locka till vidare läsning – och få studenterna att vilja gå programmet. Varför ska de välja just er utbildning? Lyft det unika i programmet (ex. unik chans att jobba med en forskargrupp).

Här är exempel på hur det kan se ut:

Rekommenderad längd på ingressen är 250 tecken (inkl. blanksteg). Ingressen får vara max 350 tecken (inkl. blanksteg) lång. Därefter kan inga fler tecken skrivas in.

Beskrivningen måste innehålla minst ett stycke, men det finns inget max antal tecken. I denna text har redaktören möjlighet att lägga in valfria underrubriker (H3-rubriker, inte ihopfällbara) för att underlätta läsning. 

Tänk på att allt för långa texter gör att informationen nedan inte syns lika bra. Vi
rekommenderar en längd på max 2000 tecken (inkl. blanksteg) med max två
underrubriker (H3-rubriker).

Beskrivning från SISU 

Denna text följer med från SISU och är den text som visas i utbildningskatalogen om du ännu inte hunnit redigera sidan i Polopoly. Texten går inte att redigera i Polopoly, utan visas bara här.

Så småningom kommer denna text från SISU att plockas bort.

Programöversikten ska ge en bra översiktlig bild av programmets upplägg. Här anger du grundläggande vad som ingår under programmets olika år/terminer. Under resp. år/termin kan du till exempel lista de kurser som ingår i programmet samt länka till den aktuella kurssidan.

Tänk på att beskriva upplägget så att studenten får en bra bild av hur programmet är upplagt och får rätt förväntningar på programmet.

Du kan om du vill inleda med en valfri brödtext som handlar om programöversikten generellt.

År 1 (H3-rubrik)

Det är obligatoriskt att lägga in innehåll under denna rubrik. Här finns möjlighet att skriva in brödtext, samt att lista kurser under olika terminer. Exempel nedan:

Termin 1 (H4-rubrik, valbar)

Exempelkurs I, 15hp

Exempelkurs II, 15hp

Termin 2 (H4-rubrik, valbar)

Exempelkurs III, 30 hp

Terminsnamn

I högerspalten benämns respektive termin som ”Hösten 2019” osv, så använd
helst den formuleringen. Om ont om plats skriv HT 19.

Om länkning

Länka till kurser inom program genom att kopiera önskad URL från kursens
adressfält. Om du har öppnat och stängt rubriker på sidan kan url:en bli längre.

Du kan då korta enligt nedan:
https://www.su.se/english/search-courses-and-programmes/sdsvm1.411363

dvs så att länken du lägger in blir enligt nedan (OBS exempellänk):
https://www.su.se/english/search-courses-and-programmes/sdsvm-1.411363

eller om du har tagit fram visst utbildningstillfälle 

https://www.su.se/english/search-courses-and-programmes/sdsvm1.411363?semester=HT20&eventcode=43541

I kommande utveckling kommer det att gå att använda Polopolys vanliga
funktion med att använda kopiera-ikonen för att internlänka i systemet.

Pilsymbol framför länken
Pilsymbolen ska användas för länkar som står på egen rad. Du skapar en länk som vanligt i Polopoly. För att få fram pil-symbolen ställer du dig
sedan på länken med markören och väljer stilmallen ”arrow”.


Länklistan ska se ut som i exemplet nedan:

OBS! Använd inte punktlista för att skapa listor med länkar.

År 2-5 (H3-rubrik, valbar)

Varje år följer samma upplägg som År 1 ovan. År 2-5 är dock frivilliga rubriker
beroende på hur många år programmet pågår.

Självständigt arbete (H3-rubrik, valbar)

Valbar rubrik där du vid behov kan fylla i specifik information kring självständigt arbete/examensarbete på programmet.

Under denna rubrik finns möjlighet att förtydliga särskilda omständigheter kring
ansökningsprocessen (till exempel krav på motiveringsbrev). Här finns även alltid en default-text med länk till centrala informationen om ansökan. 



Om du inte fyller i något under denna rubrik så syns ändå alltid default-texten.

Urvalsprocessen (H3-rubrik, valbar) 

Här har du möjlighet att förtydliga information kring urvalsprocessen.

Fyller du i något under den här rubriken så syns även default-texten ”Kompletterande urvalskriterier” för att förtydliga att texten kompletterar urvalstexten till höger.

Obligatorisk dokumentation (H3-rubrik, valbar)

Här har du möjlighet att förtydliga information kring specifika handlingar som ska bifogas eller fyllas i vid ansökan. Även lägga in en pdf-fil med blankett eller annan information som besökaren kan behöva ladda ner.

Fr.o.m. 25/8-2021 importeras kursrapporter för de tre senaste tillfällena automatiskt från kursvärderingstjänsten till kurssidor i utbildningskatalogen. I nuläget görs inga rapporter för program.

Läs om kursrapporter på kurssidor

Denna rubrik är valbar. Här har du möjlighet att lägga in ytterligare specifik information om programmet som inte fångas in av övriga rubriker på programsidan. Till exempel externa samarbetspartners och skriftserier kopplade till programmet.

Du kan redigera informationen under denna rubrik genom att lägga in brödtext med valfria underrubriker (H3-rubriker).

Även denna rubrik är valbar. Här är tanken att du ska kunna lyfta olika typer av mer inspirerande marknadsföringsmaterial, som kan locka studenter till att vilja läsa utbildningen.

Du kan lägga in material under följande rubriker:

Möt våra studenter (H3-rubrik, valbar)

Studenter som berättar om hur det går till när man studerar.

Möt våra lärare (H3-rubrik, valbar)

Lärare som kan ge inblick i undervisningen och spännande forskning.

Möt våra forskare (H3-rubrik, valbar) 

Forskare som kan ge inblick i undervisningen och spännande forskning.

Möt våra alumner (H3-rubrik, valbar)

Alumner - kan visa vad man blir och nyttan av utbildningen.

Här är tanken att du kan lyfta olika typer av innehåll som handlar om vad programmet kan leda till. Det kan vara intervjuer med alumner eller arbetsmarknadsundersökningar.

Här lägger du in kontaktinformation för den som har frågor om programmet. Använd helst kontaktelement, så informationen uppdateras automatiskt på alla sidor kontaktinormationen ska finnas.

Om du ändå vill lägga in fritext så rekommenderar vi att du skriver enligt nedan för tydlighetens skull:

Examinator

Bosse Larsson
E-post: bosse.larsson@xx.se
Telefon: +46 8 12 34 56
Rum: X444

Instruktion - kontaktelement, kontaktsidor och profillistor

 

Kurssidor

Börja med att söka reda på den kurs som du vill redigera genom att söka på kurskoden i Polopolys interna sök nere till höger på sidan. Klicka sedan på den aktuella kursen i sökresultatet. Kurs- och programsidor har en ikon med examenshatt och har sidtypen ”Utbildningsinformationsartikel” om du vill filtrera resultat.

På kurssidan hittar du den svenska och engelska versionen av kurssidan bredvid
varandra.

OBS! Om kursen endast har information på ett av språken, så behöver du inte fylla i all obligatorisk information nedan, men se till så att hänvisning finns på det andra språket.

Om du till exempel har en kurs som endast ges på engelska, så kan du på den svenska sidan skriva en kort text som beskriver kursen på svenska och sedan hänvisa till att man kan läsa mer på kursens engelska sida.

Sidmallen är uppbyggd med flera flikar:

Beskrivning  Här fyller du i det mesta av
grundinformationen på sidan.
Mer om  Här fyller du på med extra information
och inspirerande material (detta kommer
att utvecklas ytterligare).
Schema Här anger du schemainformation
Litteratur Här anger du info om kurslitteratur för
kursen.
Referens Här laddar du upp filer, bilder och video
som ska finnas med på kurssidan (som du
sedan klistrar in på rätt plats).
Data från SISU Visar informationen om kursen som finns
i SISU, ej möjligt att redigera i Polopoly.


Rubriken, det vill säga namnet på kursen, följer med automatiskt från SISU och visas överst på sidan. Om sidan ännu inte är redigerad i Polopoly så visas den beskrivning som finns i SISU.

Nedan följer en beskrivning av övriga fält. Fält som är markerade med * i Polopoly är obligatoriska att fylla i.

Ingressen och beskrivningen är en inledande text som beskriver kursen. Den ska väcka intresse och locka till vidare läsning – och få studenterna att vilja gå kursen. Varför ska de välja att läsa just den här kursen? Lyft det unika i kursen (ex. unik chans att jobba med en forskargrupp).

Här är exempel på hur det kan se ut:

Rekommenderad längd på ingressen är 250 tecken (inkl. blanksteg). Ingressen får vara max 350 tecken (inkl. blanksteg) lång. Därefter kan inga fler tecken skrivas in.

Beskrivningen måste innehålla minst ett stycke, men det finns inget max antal tecken. I denna text har redaktören möjlighet att lägga in valfria underrubriker (H3-rubriker, inte ihopfällbara) för att underlätta läsning.

Tänk på att allt för långa texter gör att informationen nedan inte syns lika bra. Vi
rekommenderar en längd på max 2000 tecken (inkl. blanksteg) med cirka två H3-rubriker.

Beskrivning från SISU

Denna text följer med från SISU och är den text som visas i utbildningskatalogen om du ännu inte hunnit redigera sidan i Polopoly. Texten går inte att redigera i Polopoly, utan visas bara här.

Så småningom kommer texten från SISU att plockas bort.

Under kursupplägg beskriver du kursens innehåll och upplägg. Tänk på att beskriva upplägget så att studenten får en bra bild av hur kursen är upplagd och får rätt förväntningar på kursen.

Du kan skriva en inledande övergripande text om kursen, samt lägga till information under de fasta rubrikerna nedan.

Information om Undervisning samt Examination (examinator) är obligatorisk att fylla i. 

Delkurser (H3-rubrik, valbar)

Om kursen innehåller delkurser kan den informationen läggas under denna rubrik. Har delkurserna egna kurskoder (och egna kurssidor) så kan du länka till dessa sidor för mer information.

Undervisning (H3-rubrik)*

Här beskriver du undervisningens upplägg, till exempel om det är föreläsningar,
seminarier, fältstudier etc. Du kan också ange vad som är obligatoriskt på kursen.
Tanken är att presumtiva studenter ska få en bra bild av hur kursen genomförs och på så sätt också få rätt förväntningar på studierna och vad som krävs.
Valfri rubrik under Kursupplägg (H3-rubrik)

Här finns utrymme för specifik information kopplat till kursens upplägg som inte ryms under de andra rubrikerna.

Examination (H3-rubrik)*

Här beskriver du hur kursen examineras.

Examinator (H4-rubrik)*

Här anger du kursens examinatorer med namn och om möjligt ev. medrättande lärare.

Denna information ska finnas på plats senast en månad före kursstart. Det är upp
till varje institution om man bara vill lista namn eller om man vill inkludera
kontaktuppgifter.

Tips! Om du har många kurser med olika examinatorer så kan det vara enklast att samla dessa i ett pdf-dokument och sedan lägga in detta dokument under denna rubrik.

Vid varje termin kan du sedan uppdatera med en ny pdf-fil genom att du redigerar den befintliga pdf-resursen i Polopoly och laddar upp en ny fil och/eller skriver en ny länktext. Alternativt kan du länka till en webbsida på din webbplats som du uppdaterar vid ändringar.

Här kan du lägga in schemainformation manuellt som text alternativt som pdf/länk eller genom skapa en automatisk schemakoppling till TimeEdit.

Direkt under rubriken finns en default-text som ger grundläggande information om vad som gäller för schema på SU. Tänk på att aktuellt schema ska finnas tillgängligt senast en månad före kursstart. 

Institutioner som använder TimeEdit kan hämta in schema automatiskt. Du gör detta genom att kryssa i alternativet ”Hämta schema från time edit” på svenska resp. engelska. Automatiken är kopplad till koden för resp. utbildningstillfälle för kursen. Har kursen flera olika aktuella scheman så fångas alltså samtliga upp. Till exempel både VT och HT-schema om det finns, samt olika varianter av schemat kopplat till tillfällen (dvs alla varianter av kväll, distans, heltid, etc). Om kursen inte går att söka via antagning.se måste du forcera varje utbildningstillfälle i SISU.

Länken till schemat får följande utseende:


Om du inte vill använda TimeEdits automatik eller om du vill designa ditt schema på ett specifikt sätt för era studenter (eller om du inte använder TimeEdit) så kan du istället skapa manuella schemalänkar. Du gör detta genom att klicka på alternativet skapa schemalänk och fylla i aktuell information:

Tips! Om du vill berätta om ett alternativt upplägg en annan termin (ex. att varje höst ges kursen på ett visst sätt som skiljer sig från vårens schema) så kan det vara bra att också förklara detta i brödtexten (i texteditorn). 

Här lägger du in information om aktuell kurslitteratur senast två månader före kursstart. Här finns i nuläget möjlighet till att skriva brödtext samt att lägga in pdf-filer. Pdf:erna ska skapas i den mall som finns, de blir då namngivna på ett specifikt sätt (precis som schema ovan).

Det bästa är att lägga in litteraturlistan i SISU och visa den automatiskt i Polopoly. Den visas då också i Planarkivet. 

Under rubriken finns också en default-text som alltid ligger där:

 

Sammanställning av de kvantitativa frågorna i kursvärderingar samt kursrapporter ska finnas lättillgängliga på webben för minst de tre senaste tillfällena. De ska publiceras senast tio veckor efter avslutad kurs, för kurs som avslutas i slutet av vårterminen förlängs tiden med fyra veckor p.g.a. sommarsemester.

Kursrapporter importeras för de tre senaste tillfällena automatiskt från kursvärderingstjänsten till kurs- och programsidor i utbildningskatalogen. Du kan även lägga in kursrapporter manuellt (pdf:er). Dessa visas då parallellt och du kan lägga till en text som förklarar detta. Uppladdning av pdf:er sker på samma sätt som för kurslitteratur.

Under rubriken kommer det att ligga en default-text i blå ruta som ger grundläggande information om vad som gäller för kursrapporter på SU. Den planeras att visas från VT2023.

Denna rubrik är valbar. Här har du möjlighet att lägga in ytterligare specifik information om kursen som inte fångas in av övriga rubriker på kurssidan.
Du kan redigera informationen under denna rubrik genom att lägga in brödtext med valfria underrubriker (H3-rubriker).

Här finns även den valfria H3-rubriken ”Efter kursen” som du ka använda för att lyfta information som visar på möjligheter efter avslutad kurs (kan till exempel vara lämpliga fortsättningskurser, intervjuer med studenter eller alumner, etc).

Även denna rubrik är valbar. Här är tanken att du ska kunna lyfta olika typer av mer inspirerande marknadsföringsmaterial, som kan locka studenter till att vilja läsa kursen.

Du kan lägga in material under följande rubriker:

Möt våra studenter (H3-rubrik, valbar)

Studenter som berättar om hur det går till när man studerar.

Möt våra lärare (H3-rubrik, valbar)

Lärare som kan ge inblick i undervisningen och spännande forskning.

Möt våra forskare (H3-rubrik, valbar)

Forskare som kan ge inblick i undervisningen och spännande forskning.

Möt våra alumner (H3-rubrik, valbar)

Alumner - kan visa vad man blir och nyttan av utbildningen.

Här lägger du in kontaktinformation för den som har frågor om programmet. Du kan ange kontaktuppgifter till en viss person, en funktionsadress eller lägga in en länk till en kontaktsida på institutionswebben.

Om du anger flera olika kontaktuppgifter (telefon, e-post etc) så rekommenderar vi att du skriver enligt nedan för tydlighetens skull:

Examinator

Bosse Larsson
E-post: bosse.larsson@xx.se
Telefon: +46 8 12 34 56
Rum: X444

Du kan också använda kontaktelementen på kurs- och programsidorna. 

Instruktion - kontaktelement, kontaktsidor och profillistor

 

Under resursfliken kan du ladda upp video och bild som du sedan kan placera efter ingressen alternativt efter den inledande beskrivningen.

OBS! Eftersom det är nya mallar måste du ladda upp befintliga videor, bilder och filer på nytt i de nya mallarna. Du kan alltså inte bara klistra in videor, bilder eller filer som du använt på den gamla webben.

Elementet för video fungerar på samma sätt som tidigare i Polopoly.
Bildelementet är nytt, med nya bildmått. En bild måste vara minst 690 x 690 px
(fungerar även att ladda upp större bilder) i de nya mallarna.

1. Du klickar på Skapa bild och laddar upp bilden som vanligt.
2. Därefter kan du direkt i bildelementet beskära bilden i önskad storlek. I nuläget finns det tre olika storlekar att välja emellan; landscape, widescreen, box.
3. Den storlek som används i utbildningskatalogen är widescreen. Se till så att
bilden ser bra ut i det formatet.

OBS! När marknadsföringselementet är på plats är det möjligt att även de andra måtten kommer att användas.

4. Som vanligt fyller du även i alt-text och bildtext med fotografens namn.
5. Spara bilden.
6. För att få bilden att synas på kurs- och programsidan så klistrar du in den under ”Marknadsföringsbild eller video”, samt väljer placering genom att kryssa i/ur rutan ”Visa marknadsföringsbild eller video”.

I nuläget använder vi bara en bild i sidmallen.

 

 

Det finns även möjlighet att göra sidor för planerade kurser och program (det vill säga kurser som inte ges varje termin) samt kurser inom program (som inte ska vara sökbara för andra än programstudenter).

Dessa kurs- och programsidor har samma utseende som sidorna ovan och fungerar på samma sätt. För att du ska kunna visa automatgenererat schema från TimeEdit krävs att du även forcerar utbildningstillfället (som schemat är kopplat till). I utbildningssöket finns ett förvalt filter som döljer dessa.

På denna sida