Fler forskningsframgångar att fira vid Institutionen för ämnesdidaktik!
Anna Danielsson har beviljats medel från Vetenskapsrådet för sitt projekt Naturvetenskaplig resonans: Den transformativa och demokratiserande potentialen i medborgarforskares engagemang.
Vi gläds åt ännu en forskningsframgång – Anna Danielsson har beviljats medel från Vetenskapsrådet för sitt projekt "Naturvetenskaplig resonans: Den transformativa och demokratiserande potentialen i medborgarforskares engagemang".
I ett ULF-projekt har Ann-Sofie Jägerskog och Mathias Blomberg undersökt hur undervisningsutveckling, systematiskt kvalitetsarbete och praktiknära forskning i ännu större utsträckning kan knytas samman. Resultaten lyfter viktiga förutsättningar, utmaningar och möjligheter för att skolor ska lyckas.
Niclas Evén arbetar som provutvecklare på Prim-gruppen. Han har en lång bakgrund som gymnasielärare i matematik och fysik, och har arbetat heltid på SU sedan 2018. Han drivs av viljan att göra skillnad – och känner sig privilegierad över att få arbeta med något som tillhör hans största intressen.
På seminariet diskuteras en ny artikel av Erik Ryen. Diskussionen utgår från vad ett icke-affirmativt analytiskt perspektiv kan bidra med i policy- och andra analyser inom so-ämnesdidaktisk forskning. Seminariet hålls på svenska, engelska eller skandinaviska.
På seminariet diskuteras en ny artikel av Erik Ryen. Diskussionen utgår från vad ett icke-affirmativt analytiskt perspektiv kan bidra med i policy- och andra analyser inom so-ämnesdidaktisk forskning. Seminariet hålls på svenska, engelska eller skandinaviska.
Trots att läroplanen inte förespråkar någon särskild variant av engelska visar Mara Haslams nya studie att svenska lärarstudenter fortfarande uppfattar brittisk och amerikansk engelska som de mest korrekta. Studien undersöker deras attityder, uttal samt bakgrunden till dessa uppfattningar.
Trots att läroplanen inte förespråkar någon särskild variant av engelska visar Mara Haslams nya studie att svenska lärarstudenter fortfarande uppfattar brittisk och amerikansk engelska som de mest korrekta. Studien undersöker deras attityder, uttal samt bakgrunden till dessa uppfattningar.