Ny bok: Medierad diskursanalys. Att studera nexus mellan språkbruk och handling

Medierad diskursanalys. Att studera nexus mellan språkbruk och handling. Ny handbok i analys av förhållandet mellan samhälle, handling och språkbruk. Författare är Mona Blåsjö, Johan Christensson och Linnea Hanell.

Ny handbok i analys av förhållandet mellan samhälle, handling och språkbruk. Foto på bokomslaget
Studentlitteratur. Illustratör: Jonny Hallberg

Den här boken introducerar medierad diskursanalys, ett ramverk för att undersöka kopplingar mellan diskurs och handling – alltså relationen mellan å ena sidan språkligt formade kunskaper och tankemönster, och å andra sidan det som människor gör i konkreta situationer.

I jämförelse med annan diskursanalys uppfattas medierad diskursanalys ofta som handfast. Genom att studera kopplingar mellan diskurs och handling öppnar ramverket för analys av hur själva samhället formas från stora strukturer till detaljer som utgör vår vardag Uppmärksamheten riktas mot språkbruket och dess roll i handlingar.

Boken riktar sig till studenter som genomför vetenskapliga undersökningar där frågor om förhållandet mellan kommunikation och människors handlingar aktualiseras, inom ämnen som språkvetenskap, sociologi, statsvetenskap, etnologi, genusstudier och socialantropologi, samt inom utbildningar till yrken som till exempel lärare, kommunikatör och socialarbetare.

200 s.| 2024 | Art.nr 45562 | ISBN 9789144160801

Studentlitteratur: Medierad diskursanalys. Att studera nexus mellan språkbruk och handling

Mona Blåsjö

Johan Christensson