Utbildning Intensivsvenska Samsyn för lärare VT25. Sök senast 26/4

Vid Institutionen för svenska och flerspråkighet finns forskargruppen Intensivsvenska. I samarbete med Skolverket erbjuds en unik utbildning – Intensivsvenska Samsyn – som vänder sig till arbetslag på högstadiet och gymnasieskolans introduktionsprogram. Arbetslagen får här redskap att tillsammans gynna elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling. Kursstart VT 2025.

Ta chansen att delta i forskningsbaserad kompetensutveckling – ansök till kull 3, som startar VT 2025! Anmäl ert arbetslag senast 26 april 2024, se nedan.

Samsyn står för samordning och synlighet i utbildning och undervisning – viktiga ledord i utbildningen. Utbildningen bygger på forskning om skolutveckling och flerspråkighet, professionens kunskaper om sina ämnen och elevens mål med sin utbildning. Ämneslärare och sva-lärare får dels stöd i att samarbeta kring undervisningen med syftet att främja nyanlända elevers skolframgång, dels handledning i att omsätta dessa nya kunskaper i planering och genomförande av undervisningen. Utbildningen sträcker sig över tre terminer och ligger mycket nära ordinarie planerings- och undervisningsarbete.

Sammanfattning av informationen på webbsidan.

Bilden ovan som pdf: Satsa på introduktionsprogrammen med Intensivsvenska Samsyn (122 Kb)

Röster om utbildningen Intensivsvenska Samsyn (107 Kb)

Utbildningen bidrar till:

•    ökad likvärdighet
•    bättre elevresultat
•    högre närvaro och bättre elevhälsa.

Detta får lärarna:

•    Ledning i processledning för arbetslag.
•    Träning i språk- och kunskapsutveckling på vetenskaplig grund.
•    Konkreta redskap för ökad struktur.

Vad krävs?

•    Hela arbetslaget deltar under tre terminer.
•    Rektor stödjer och följer upp arbetslagets process löpande.

Utvärdering, förbättring, uppföljning

Vårt arbete inom Intensivsvenska Samsyn inkluderar utvärdering och förbättring av de insatser som görs samt uppföljning av den utvecklingsorganisation som byggs upp på de skolor som deltar. En viktig del av detta är också utvecklingen av ny vetenskaplig kunskap. Som deltagare får du möjlighet att bidra till att dels bygga beprövad erfarenhet, dels utveckla ny kunskap.

Utbildningen är framtagen vid Institutionen för svenska och flerspråkighet vid Stockholms universitet i samarbete med Skolverket.

Anmäl ert arbetslag senast 26 april 2024

Läs mer och anmäl dig och ditt arbetslag senast 26 april:

Intensivsvenska Samsyn – gynna nyanlända elevers parallella språk- och kunskapsutveckling på introduktionsprogram (Skolverket.se)