Forskargruppen Intensivsvenska fokuserar på flerspråkiga elevers lärande och språkutveckling, avkodning/kodning för alla fyra språkfärdigheterna, språk- och kunskapsutveckling i alla skolämnen, hållbar skolutveckling och kollektivt kapacitetsbyggande. Vi driver forsknings- och samverkansprojekt med lärare, rektorer, huvudmän och Skolverket.
Julia Backelin Forsberg, Helena Bani-Shoraka, Maria Lim Falk, Tomas Riad. Foto: Mikael Kalm
Forskargruppen Intensivsvenska arbetar med projekt som syftar till att bidra till att
förbättra förutsättningarna för nyanlända och flerspråkiga elever på introduktionsprogrammen att få goda och likvärdiga möjligheter att nå utbildningens mål. Läs mer om projektet Samsyn:
förbättra förutsättningarna för nyanlända och flerspråkiga elever att bli fullt litterata på svenska och därmed kunna nå målen i skolämnena på kortare tid. Läs om litterarisering och projektet Samsas:
Interaktion och variation i pluricentriska språk – Kommunikativa mönster i sverigesvenska och finlandssvenska (IVIP) är ett forskningsprogram i samarbete mellan Stockholms universitet, Helsingfors universitet, Åbo universitet och Institutet för språk och folkminnen i Göteborg.
Projektet Samsyn bygger på nära samverkan mellan forskargruppen Intensivsvenska och Skolverkets projekt Utveckla gymnasieskolans introduktionsprogram – styrning. Syftet är att förbättra förutsättningarna för elever på introduktionsprogrammen att få goda och likvärdiga möjligheter att nå målen i skolan och att öka kunskapen om kollektivt lärande i praktiken.
Projektet bygger på nära samverkan mellan forskargruppen Intensivsvenska och 10 sva-lärare (svenska som andraspråk) vid tre skolor under fyra terminer.
Projektet "Läsförståelse, läsfärdighet för bättre skolresultat, integration och demokrati" har beviljats 8 miljoner kronor från Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond (MAW). Projektledare/huvudsökande är Maria Lim Falk och Tomas Riad, Institutionen för svenska och flerspråkighet.
Med "läskris" menas inte bara att ungdomar läser mindre än tidigare, utan också att de har blivit sämre på att läsa. Själva läsavkodningen hinner inte längre bli tillräckligt uppövad under skoltiden. Samtal med skolminister Lotta Edholm, professor Linda Fälth, gymnasielärare Filippa Mannerheim och författare och akademiledamot Ellen Mattson vad som kan göras när vi inte längre kan räkna med en bokslukarålder där läsfärdigheten automatiseras. Moderator: Tomas Riad ledamot av Svenska Akademien och professor i nordiska språk vid Stockholms universitet.
På Bokmässan i Göteborg 2024 deltar Institutionen för svenska och flerspråkighet (Svefler) med "Intensivsvenska", ett forsknings- och samverkansprojekt med bland annat Maria Lim Falk, fil.dr i nordiska språk och Tomas Riad, professsor i nordiska språk och ledamot i Svenska Akademien. Tolk- och översättarinstitutet (TÖI) anordnar "Rum för översättning" med bland annat Elin Svahn, översättare och docent i översättningsvetenskap.
Vid Institutionen för svenska och flerspråkighet finns forskargruppen Intensivsvenska. I samarbete med Skolverket erbjuds en unik utbildning – Intensivsvenska Samsyn – som vänder sig till arbetslag på högstadiet och gymnasieskolans introduktionsprogram. Arbetslagen får här redskap att tillsammans gynna elevernas parallella språk- och kunskapsutveckling. Kursstart VT 2025.
Blogginlägg på jonkoping.se om hur läraren Linda Glaad med kollegor i sitt arbetslag har ingått i skolutvecklingsprojektet Intensivsvenska Samsyn, som ges vid vår institution. Samsyn – Samordning och synlighet i utbildning och undervisning i gymnasieskolans introduktionsprogram. Informationsträff om Samsyn i mars.
Ordförrådets storlek har ett starkt samband med läsförmåga och framgång i skolan. Ett systematiskt ordarbete är därför centralt i undervisningen av nyanlända elever. Boken ger exempel på planering och metoder för arbete att utveckla elevernas ordförråd relaterat till skolans alla ämnen.