Ordförråd och skolspråk – att planera för ordundervisning för flerspråkiga elever
Blogginlägg på jonkoping.se om hur läraren Linda Glaad med kollegor i sitt arbetslag har ingått i skolutvecklingsprojektet Intensivsvenska Samsyn, som ges vid vår institution. Samsyn – Samordning och synlighet i utbildning och undervisning i gymnasieskolans introduktionsprogram. Informationsträff om Samsyn i mars.
Det senaste året har jag och mina kollegor i arbetslaget ingått i ett skolutvecklingsprojekt som heter Intensivsvenska Samsyn. Målet med projektet, i korta ordalag, är att skapa en utbildning som snabbare leder till språk- och kunskapsutveckling för våra nyanlända flerspråkiga elever. Eleverna ska också få möjlighet att studera fler ämnen som de kan få betyg i. Tanken är att en mer systematiserad och målinriktad undervisning ska bidra till elevernas skolframgång.
Utveckla undervisningen för nyanlända elever på introduktionsprogram – informationsträff
Nästa informationsträff om Samsyn – Samordning och synlighet i utbildning och undervisning i gymnasieskolans introduktionsprogram sker den 4 mars 2024, kl. 8–10 på Zoom. Föranmälan krävs, se:
Utbildningen, som går över tre terminer, riktar sig till arbetslag som undervisar nyanlända elever på introduktionsprogrammen. Linda (som skrev blogginlägget) deltar i den första kullen, som nu deltagit under drygt ett år.
Projektet Samsyn bygger på nära samverkan mellan forskargruppen Intensivsvenska och Skolverkets projekt Utveckla gymnasieskolans introduktionsprogram – styrning. Syftet är att förbättra förutsättningarna för elever på introduktionsprogrammen att få goda och likvärdiga möjligheter att nå målen i skolan och att öka kunskapen om kollektivt lärande i praktiken.
Forskargruppen Intensivsvenska fokuserar på flerspråkiga elevers lärande och språkutveckling, avkodning/kodning för alla fyra språkfärdigheterna, språk- och kunskapsutveckling i alla skolämnen, hållbar skolutveckling och kollektivt kapacitetsbyggande. Vi driver forsknings- och samverkansprojekt med lärare, rektorer, huvudmän och Skolverket.
Språk och samhällsutmaningar är en av de fasta forskargrupperna inom Svenska och nordiska språk vid Institutionen för svenska och flerspråkighet. Här samlas sociolingvistiskt och diskursanalytiskt orienterade forskare som intresserar sig för språkvetenskapliga frågor i förhållande till social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet