Stockholms universitet

Forskningsprojekt Samsyn – Samordning och synlighet i utbildning och undervisning i gymnasieskolans introduktionsprogr

Projektet Samsyn bygger på nära samverkan mellan forskargruppen Intensivsvenska och Skolverkets projekt Utveckla gymnasieskolans introduktionsprogram – styrning. Syftet är att förbättra förutsättningarna för elever på introduktionsprogrammen att få goda och likvärdiga möjligheter att nå målen i skolan och att öka kunskapen om kollektivt lärande i praktiken.

Projektet handlar om att stärka skolors systematiska kvalitetsarbete, bidra till Skolverkets kunskapsbyggande om SKA-arbetet i konkreta praktiker samt utöka den forskningsbaserade kunskapen om praktiknära kompetensutveckling och implementering av förbättringsarbete.

Resultat från uppdraget kommer finnas i olika former, dels som utprövade underlag för kollegialt kapacitetsbyggande i ett arbetslag, dels som utprövat planerings- och undervisningsunderlag för större likvärdighet och kvalitet i såväl pedagogisk arbetsorganisation som undervisning för ökad måluppfyllelse för eleverna samt som systematiska sammanställningar och utvärderingar av genomförande och effekter.

Bild nedan som pdf: Intensivsvenska samsyn process

Illustration över Intensivsvenska samsyn process
Illustration: Skolverket

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Maria Lim Falk

Universitetslektor

Institutionen för svenska och flerspråkighet
$alt

Medlemmar

Julia Backelin Forsberg

Universitetslektor

Institutionen för svenska och flerspråkighet
Julia, i hästsvans, tittar över axeln och ler.

Helena Bani Shoraka

Universitetslektor, Studierektor tolkning

Institutionen för svenska och flerspråkighet
Helena Bani-Shoraka

Mikaela Eek

Adjunkt

Institutionen för svenska och flerspråkighet
Mikaela Eek. Foto: Helena Bani-Shoraka

Anna-Mia Bergkvist

Uppdragsledare

Områdeskansliet för humanvetenskap
Anna-Mia Bergkvist

Monica Karlsson

Gymnasielärare i svenska, svenska som andraspråk och tyska

Sjödalsgymnasiet i Huddinge

Johanna Prytz

Postdoktor

Institutionen för svenska och flerspråkighet
JPSHSU

Sally Ramberg

Amanuens

Institutionen för svenska och flerspråkighet
Sally Ramberg. Foto: Helena Bani-Shoraka

Tomas Riad

Professor

Institutionen för svenska och flerspråkighet
Tomas Riad, waf 2015

Nyheter