Forskningsprojekt Samsyn – Samordning och synlighet i utbildning och undervisning i gymnasieskolans introduktionsprogr
Projektet Samsyn bygger på nära samverkan mellan forskargruppen Intensivsvenska och Skolverkets projekt Utveckla gymnasieskolans introduktionsprogram – styrning. Syftet är att förbättra förutsättningarna för elever på introduktionsprogrammen att få goda och likvärdiga möjligheter att nå målen i skolan och att öka kunskapen om kollektivt lärande i praktiken.
Projektet handlar om att stärka skolors systematiska kvalitetsarbete, bidra till Skolverkets kunskapsbyggande om SKA-arbetet i konkreta praktiker samt utöka den forskningsbaserade kunskapen om praktiknära kompetensutveckling och implementering av förbättringsarbete.
Resultat från uppdraget kommer finnas i olika former, dels som utprövade underlag för kollegialt kapacitetsbyggande i ett arbetslag, dels som utprövat planerings- och undervisningsunderlag för större likvärdighet och kvalitet i såväl pedagogisk arbetsorganisation som undervisning för ökad måluppfyllelse för eleverna samt som systematiska sammanställningar och utvärderingar av genomförande och effekter.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Maria Lim Falk
Universitetslektor
Medlemmar
Julia Backelin Forsberg
Universitetslektor
Helena Bani Shoraka
Universitetslektor, Studierektor tolkning
Mikaela Eek
Adjunkt
Anna-Mia Bergkvist
Uppdragsledare
Monica Karlsson
Gymnasielärare i svenska, svenska som andraspråk och tyska
Johanna Prytz
Postdoktor
Sally Ramberg
Amanuens
Tomas Riad
Professor