Student

Som student kan du koma enskilt eller i grupp för att träna språk. Våra datorrum och grupprum är i första hand till för språkstudenter, i andra hand för övriga studenter vid Humanistiska fakulteten. Våra språkcaféer och tandemprojektet är öppna för alla studenter vid Stockholms universitet.

För att få behörighet till Språkstudions datorrum går du en introduktion som handlar om vårt utbud, våra regler och säkerhetsföreskrifter. Introduktionen brukar ta ca 15-30 minuter. Därefter registrerar du dig som användare och visar ditt universitetskort i expeditionen för att checka in på Språkstudion. Universitetskortet får du när du har registrerat dig och aktiverat ditt universitetskonto - det kan du läsa mer om här. För att se när det finns lediga datorplatser, klicka här.

För dig som är språkstudent ingår oftast en introduktion till Språkstudion i din kurs. Om du har missat den, eller om du inte har någon schemalagd introduktion, besök Språkstudion för att titta på introduktionsfilmen på egen hand eller titta på introduktionsfilmen hemifrån via webben. Registrerar dig gör du på plats på Språkstudion. Hör av dig till oss om du har några frågor!

Lärare

Som lärare är du välkommen att använda Språkstudion för undervisning och examination.

Om du ska undervisa för första gången i Språkstudions datorrum, ber vi dig att kontakta oss i förväg. Vi introducerar dig i språklabbssystemet och diskuterar hur vi kan tillgodose dina tekniska och didaktiska önskemål.

Inför examination är det viktigt att du och din lokalbokare specificerar förutsättningarna, så att vi kan förbereda datorerna och rummen utifrån examinationens ramar. Läs mer om examination här.

Har du frågor eller idéer om hur du vill kunna använda Språkstudion, eller hur vi kan bistå dig i pedagogiska utvecklingsprojekt om språk? Kontakta oss gärna!

Forskare

Som forskare kan du använda Språkstudion för handledning, inspelning, workshops, placering av digitalt material med mera. Läs mer här och kontakta oss för att diskutera olika möjligheter till samarbete.