Kolla in kårer, föreningar och träningsmöjligheter.
Vår forskning
Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen bedriver undervisning och forskning inom barnkultur, barn- och ungdomsvetenskap, fritidshemspedagogik och förskoledidaktik.
Vill du få kunskaper och färdigheter för att själv kunna bedriva forskning? Hos oss kan du forska inom ämnena barn- och ungdomsvetenskap och förskoledidaktik.
Denna antalogi ger en introduktion till kritiska ungdomsstudier och ungas liv och vuxenblivande inom områden som utbildning, arbetsliv, kriminalitet, identitetskapande, rasism och klimat- och miljöaktivism.
I takt med att gängkriminaliteten ökar bland unga, höjs röster för en strängare tvångsvård. Men är det verkligen rätt väg att gå? En ny analys pekar på riskerna med en mer repressiv strategi och vikten av att bevara förtroendet mellan socialtjänsten och utsatta familjer.
I tider av politiska och sociala omvälvningar ställs frågor om sammanhållning och splittring i samhället på sin spets. I en ny tvärvetenskaplig antologi kastas ljus över välfärdsstatens inverkan på de mest sårbara grupperna i samhället: barn och unga.
Arrangeras i samarbete med Riksteatern Barn och unga och riktar sig till alla barnkulturintresserade och inkluderar gästföreläsningar av kulturaktörer och forskare, välkommen!
Arrangeras i samarbete med Riksteatern Barn och unga och riktar sig till alla barnkulturintresserade och inkluderar gästföreläsningar av kulturaktörer och forskare, välkommen!
Vill du lära dig konkreta evidensbaserade verktyg för att hantera stress? Välkommen till Studenthälsans stresshanteringskurs via Zoom! Vi ses vid fyra tillfällen med start 2 oktober.
Vill du lära dig konkreta evidensbaserade verktyg för att hantera stress? Välkommen till Studenthälsans stresshanteringskurs via Zoom! Vi ses vid fyra tillfällen med start 2 oktober.
Inom STLS utforskar forskare och förskollärare tillsammans hur de kan utveckla undervisning och förhållningssätt som gynnar barns språklärande och kommunikativa förmågor, särskilt i en flerspråkig miljö.
Inom STLS utforskar forskare och förskollärare tillsammans hur de kan utveckla undervisning och förhållningssätt som gynnar barns språklärande och kommunikativa förmågor, särskilt i en flerspråkig miljö.