
Värderingar och normer kring genus diskuteras i relation till såväl barns kroppsuppfattning som förskolebarns förhandlingar om flickiga och pojkiga lekar. Några bidrag belyser hur barns kroppar formges och beskrivs i barn- och ungdomslitteraturen. Inte minst dansen får utrymme: dans som konstnärligt uttryck, barndansens historia, dans i skolan och danspedagogik.
Innehållsförteckning:
Håkan Larsson: Att förstå barns rörelse – ett sociokulturellt perspektiv
Karin Norman: Sociala distinktioner och kroppslig erfarenhet
Helena Hörnfeldt: Rita gubbe och hoppa på ett ben. Om barnhälsovårdens kontroller av barns utveckling och benämningars makt
Bodil Halvars-Franzén: Lek, kropp och etik
Anette Hellman: Kan Batman vara rosa? Förhandlingar av könsskillnader genom normer om flickiga och pojkiga kroppar
Carolina Lunde: Barn av utseendekulturen. Om kropp och missnöje
Maria Andersson: Barndomens sensualism. Exemplen Helena Nyblom och Stella Kleve
Gunna Grähs: Att formge ett barn
Efva Lilja: Myrornas krig. Outtalad makt, vanmakt, kaos och kor i konsten
Margareta Sörenson: Varför dansar barnen? Idéer och historia kring dansen som personlighetsutveckling, skolämne och yrkesutbildning
Cecilia Björklund Dahlgren: Dans i skolan för alla! Kroppsmedvetenhet, fantasi, glädje, självkänsla, delaktighet och lärande
Elisabet Sjöstedt Edelholm: Barn och dans i utbildning
Maria Nordlöw: Dans – ett språk med hela kroppen
Redaktör: Karin Helander
Beställning: Denna skrift är slutsåld - men finns att ladda ned digitalt från det digitala vetenskapliga arkivet, DIVA