5 mnkr till MAW-projekt "Chronic stress and second language acquisition in immigrant children [...]"

Projektet "Chronic stress and second language acquisition in immigrant children and their parents" har beviljats 5 miljoner kronor från Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond (MAW). Projektledare/huvudsökande är Susan Sayehli, Centrum för tvåspråkighetsforskning. Medsökande är Eric Pakulak, Psykologiska institutionen; Annika Andersson, Linnéuniversitetet; Alexandra Dylman, Mälardalens universitet.

Susan Sayehli.
Susan Sayehli. Foto: Pia Nordin

Goda svenskkunskaper är avgörande för att lyckas i skolan och i arbetslivet särskilt för nyanlända vuxna och barn som behöver lära sig svenska från grunden. Att ha en tydlig bild av vilka faktorer som underlättar språkinlärningen är därför av stor vikt för att främja andraspråksinlärning. En viktig faktor som inte har undersökts hittills är stress.

Stress – och särskilt kronisk stress – är negativt associerat med de neurobiologiska system som är viktiga för utvecklingen av språk och kognition. Trots detta vet vi förvånansvärt lite om hur kronisk stress relaterar till förmågan att lära sig ett andraspråk. Migration kan medföra många stressfaktorer (ackulturationsstress). Detta projekt avser undersöka sambandet mellan stress och andraspråksinlärning hos 6–8 åriga arabisktalande barn och deras föräldrar som nyligen immigrerat till Sverige medan vi samtidigt tar hänsyn till deras socio-ekonomiska bakgrund (SES) och exponering av svenska.

Vi planerar en longitudinell studie där vi mäter språkfärdighet med standardiserade språktester som testar förmågor i delsystemen: morfologi, syntax och lexikon. För att mäta graden av kronisk stress, exponering av svenska och SES kommer vi att använda oss av välbeprövade frågeformulär. Kronisk stress mäts även objektivt via hårkortisolkoncentrationer.

Projektet är den första studie som systematiskt relaterar upplevd stress till andraspråksinlärning av språkens delsystem. Därmed kombineras etablerad kunskap om inlärningen med de senaste forskningsrönen inom stressforskning. Genom att undersöka både föräldrar och deras barn kontrollerar vi dessutom för ärftliga faktorer inom språkinlärning vilket inte undersökts tidigare i andraspråksinlärningsforskning. Den longitudinella designen möjliggör därtill en undersökning av språkutvecklingen över tid.

Resultaten från denna studie kan på sikt användas för att förbättra språkprogram för svenska för invandrare och bidrar med kunskap som i förlängningen kommer att leda till att kunna både höja barns framgång i skolan och föräldrarnas i arbetslivet.

 

  • Finansiär: Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond (MAW)
  • Belopp: 5.000.000 SEK
  • Projektperiod: 2025–2029

Susan Sayehli, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet (projektledare)

Eric Pakulak, Psykologiska institutionen, Stockholms universitet (projektmedlem)

Annika Andersson, Linnéuniversitetet (projektmedlem)

Alexandra Dylman, Mälardalens universitet (projektmedlem)

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "Globala kategorier Nyheter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Tema (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.etikett.hjarnan",
          "name": "Hjärnforskning",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        },
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Label.halsa",
          "name": "Hälsa och livsvillkor",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        },
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Label.Språk2",
          "name": "Språk, litteratur och kultur",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Themes (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}