Sari VuorenpääSenior lecturer
Research projects
Publications
A selection from Stockholm University publication database
-
Chicken Raising in a Diverse Finnish Classroom
2018. Lili-Ann Wolff, Sari Vuorenpää, Pia Sjöblom. Sustainability 10 (11)
ArticleSocial change requires new educational planning and sustainable teaching methods. Shaping an environment of care with animals as a part of the daily school life may produce such a change. In this article, we present a transdisciplinary study with the aim of exploring whether raising chickens in a classroom could promote learning, especially sustainability learning, and how. The study employs an ethnographic approach and we have analyzed the data according to interaction analysis. We collected the data in a culturally-diverse Finnish primary school class during May 2018. The data comprise field notes, videos and photographs from indoor and outdoor school activities; interviews and discussions with teachers and students; and, texts and artifacts that were made by students. The results show that having chickens in the classroom not only improved the students’ learning of biology, but also enhanced many other activities. The chicken project became part of a complex learning culture that met several of the aims of the curriculum and in many ways reached beyond the aim of merely learning science. The project became a natural part of sustainability education and promoted the acquisition of knowledge and skills in relation to the ecological and social dimensions of sustainability.
-
Första mötet med den svenska skolan – kartläggningssamtal med nyanländ elev
2019. Sari Vuorenpää, Elisabeth Zetterholm. Klassrumsforskning och språk(ande), 187-206
Conference -
Skolan - en möjlig arena för integration
2019. Sari Vuorenpää. Barn, migration och integration i en utmanande tid, 67-86
Chapter -
Den flerspråkiga skolan - en väv av samtal
2018. Sari Vuorenpää.
Article -
Vi är ju en "svensk skola"
2022. Elisabeth Zetterholm, Sari Vuorenpää. ASLAs skriftserie 29, 79-97
Article -
Lärares didaktiska överväganden i arbetet med fängslande berättelser
2020. Katarina Rejman, Eva Söderberg, Sari Vuorenpää. Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning- Bildning, utbildning, fortbildning, Linköping 22–23 november 2018, 240-254
ConferenceDen här artikeln handlar om en fallstudie gjord i en flerspråkig svensk grundskola. Eleverna i årskurs fem ska lära sig skriva fängslande texter, och vi följer ett förlopp där två lärare planerar och genomför undervisning. Syftet med studien är att undersöka undervisning där skönlitterära texter används som utgångspunkt för elevernas skrivande, samt diskutera den skönlitterära textens potential i litteracitetsarbete med elever. Våra forskningsfrågor handlar om vilka aspekter av undervisningen som hamnar i förgrund respektive bakgrund i lärarnas planering och i den genomförda undervisningen. Vi frågar också vilka spår av undervisningen som syns i de texter eleverna avslutningsvis skriver. I den teoretiska bakgrunden lyfter vi bland annat didaktisk och skrivpedagogisk teori samt teorier om undervisning som gynnar elevers litteracitetsutveckling. Materialet består av videofilmer, fältanteckningar, modelltexter och elevproducerade texter. Lärarnas planering analyseras med avseende på vilka didaktiska överväganden de gör. I den genomförda undervisningen identifierar vi sju skrifthändelser. De tre spökhistorier som utgör modelltexter, liksom de elevproducerade texterna, analyseras enligt en litterär analysmodell, med avseende på bland annat motiv och genremarkörer. Resultatet visar att lärarnas bedömning av elevernas språkliga förmåga leder till att deras förväntningar på eleverna är låga, vilket påverkar valet av modelltexter, men även lektionens skrifthändelser. Vår slutsats är att elevernas engagemang under lektionerna och deras texter tyder på att högre förväntningar i form av litterärt mer avancerade texter, samt starkare inramning och stöttning, hade utmanat dem till ännu starkare prestationer.
-
Modersmålslärare- så mycket mer än språklärare
2020. Sari Vuorenpää, Elisabeth Zetterhom. Modersmål, minoriteter och mångfald- i förskola och skola, 303-327
ChapterKapitel elva i antologin behandlar modersmålslärarens yrkesroll. Kapitlet fokuserar på den resurs modersmålslärare utgör för elevernas utbildning, samtidigt som betydelsen av deras sociala engagemang för elever och föräldrar lyfts fram. I kapitlet synliggörs modersmålslärarnas positiva inställning till sitt arbete, och samtidigt att författarna upplever stark vilja hos dem att utgöra en länk mellan familj, skola och samhälle. På så sätt lyfts modersmålslärarnas potential som språklig och kulturell resurs i skolan fram.
-
Social hållbarhet och scientific literacy i flerspråkiga naturvetenskapsklassrum
2020. Sari Vuorenpää, Lili-Ann Wolff, Pia Sjöblom. Ainedidaktiikka 4 (3), 23-40
ArticleThe focus of this article is social sustainability as a teaching practice, not as teaching content. Specifically, the concern is how to realize science teaching in a socially sustainable way. The research question is how science teachers could offer students equal opportunities to develop scientific literacy. We have searched for answers through classroom observations in Finland and Sweden. The analysis revealed four categories with relevance to social sustainability teaching practice: language use, tangibility, time use, and encouragement of student initiatives. Equal science learning requires teaching methods that include purposeful use of language in practical learning situations without time pressure. It is also the teaching that supports student initiatives.
Show all publications by Sari Vuorenpää at Stockholm University