Stockholm university

Research project A study of a tree project in two preschool classes

The starting point for the study is to make visible how six-year-old children "meet trees"; how they, together with their educators, start creating meaning around trees through an exploratory approach.

The dissertation describes and analyzes how school choice freedom as policy (perceived as opportunity and threat), everyday practice (to relate to and navigate) and discourse (talk about the different aspects of policy and practice) are translated in a local school market in a socio-economically and ethnically polarized metropolitan region. The empirical parts of the dissertation shed light on and analyze how the main actors in and around three primary schools - young people, families, the school professionals - position themselves and navigate in relation to the schools' geographical location, student base, reputation, pedagogical profiles and accessibility.

Project description

Syftet med studien är att generera kunskap kring hur komplexa områden som biologiska fenomen, ekologiska system och i förlängningen hållbarhetsfrågor kan utforskas utifrån barnens egna frågor, nyfikenhet och kreativitet.

Studien har en etnografisk ansats där Bodil Halvars genom deltagande observation och filmning följt barnens lärprocesser och studerat de förskoledidaktiska villkor som möjliggjort ett meningsskapande, samt tagit del av lärarnas återkommande processberättelser och barnens estetiska uttryck.

Den teoretiska/filosofiska utgångspunkten är att utgå från trädprojektet som ett relationellt potentialitetsfält i sig genom att pröva att använda valda delar av Deluzes och Guattaris begreppsapparat i min kartläggning av det som uppstår under projektets gång.

researchProjectPageLayout