Forskningsprojekt En studie av ett trädprojekt i två förskoleklasser
Utgångspunkten för studien är att synliggöra hur sexåriga barn ”möter träd”; hur de tillsammans med sina pedagoger startar ett meningsskapande kring träd genom ett utforskande arbetssätt
Avhandlingen beskriver och analyserar hur skolvalfriheten som policy (uppfattad som möjlighet och hot), vardaglig praktik (att förhålla sig till och navigera) och diskurs (talet om policyns och praktikens olika aspekter) omsätts på en lokal skolmarknad i en socioekonomiskt och etniskt polariserad storstadsregion. I avhandlingens empiriska delar belyses och analyseras hur de huvudsakliga aktörerna i och omkring tre grundskolor - ungdomar, familjer, de skolprofessionella - positionerar sig och navigerar i relation till skolornas geografiska läge, elevunderlag, rykte, pedagogiska profiler och tillgänglighet.
Projektbeskrivning
Projektet undersöker framväxten av lokala skolmarknader och deras interna konfigurationer, det vill säga hur elever, föräldrar, lärare och rektorer positioneras i relation till skolornas symboliska kapital, etniska och socio-ekonomiska elevsammansättning. Projektets resultat visar att skolornas pedagogiska profileringar har mindre betydelse vid skolvalet. Det som väger allra tyngst är skolornas rykte och status, något som i sig är kopplat till skolans geografiska lokalisering i den urbana miljön.