Forskningsnyheter

3. Stockholms universitet
  4. Forskning
  5. Forskningsnyheter
De globala målen

Möt forskare som arbetar med frågor kopplade till de globala målen

Forskningsnyheter

• Tom Britton Foto: Niklas Björling Ny forskningsrapport förutspår smittspridning på Gotland 2020-06-03 Matematikprofessorerna Tom Britton och Frank Ball har skrivit en ny vetenskaplig rapport där de använt en matematisk modell för att förutsäga smittspridningen av Covid-19 på Gotland i sommar.
    • Oförberedda växter extra klimatkänsliga 2020-06-02 En ny global studie visar att växters tolerans mot värme och kyla beror på vad deras förfäder utsatts för.
    • Hårt arbete att vänskapa på högstadiet 2020-06-01 Samtidigt som skolarbetet kräver uppmärksamhet, är vänskapande ett hårt arbete som pockar på tid och energi, visar en ny avhandling. – Vi vuxna behöver bli mer lyhörda, säger forskaren Lina Lundström.
    • Forskning på SUBIC om hur vi samtalar 2020-06-01 Nyöppnade Stockholm University Brain Imaging Centre i Arrheniuslaboratoriet har avancerad utrustning för forskning om hur hjärnan fungerar. Julia Uddén vid Psykologiska institutionen och Mattias Heldner vid Institutionen för lingvistik är två av forskarna som har använt utrustningen.
    • Återvinning av batterier förenklas med ny metod 2020-05-29 En ny metod för att återvinna gamla batterier kan ge bättre och billigare laddningsbara hydridbatterier (NiMH). Det visar en ny studie av forskare vid Stockholms universitet.

Universitetet i sociala medierUniversitetet på Facebook Universitetet på Instagram Universitetet på Linkedin Universitetet på Twitter Universitetet på YouTube