Forskningsnyheter

3. Stockholms universitet
  4. Forskning
  5. Forskningsnyheter

Forskningsnyheter

• Jenny Larsson beviljas programanslag för forskning om indoeuropeiska språk. Foto: Niklas Björling 15 anslag från Riksbankens Jubileumsfond 2019-10-18 Riksbankens Jubileumsfond beviljar universitetet ett större program, elva projektbidrag, två infrastrukturprojekt och en Flexit-tjänst. Totalt rör det sig om närmare 70 miljoner kronor.
    • Högkonsumenter minskade spelande med 30 procent efter kontakt 2019-10-18 Direkt kontakt med högkonsumenter av spel kan ha avgörande betydelse. En ny avhandling i psykologi visar en minskning på 30 procent i spelande hos de som kontaktades på telefon av spelbolaget.
    • Båtyxkulturen i nytt ljus 2019-10-16 I en tvärvetenskaplig studie som publiceras i Proceedings of the Royal Society B utförde ett internationellt forskarlag arkeologiska, genetiska och analyser av stabila isotoper för att försöka förstå uppkomsten och demografiska processer förknippade med den s.k. Båtyxkulturen/Stridsyxekulturen i Skandinavien. Resultaten antyder att migrationsprocesser har varit betydelsefulla för spridningen av kulturyttringarna.
    • Podd#19 – Who watches the watchmen? 2019-10-14 Hur kan vi lita på forskningen vi läser är sann och av god kvalitet? Vem granskar forskningen, hur går det till och vad är svårigheterna? Det får du veta i nittonde avsnittet av Bakom bokhyllan.
    • Statsvetare bevakar FN:s hållbarhetsarbete 2019-10-10 I september ägde FN:s klimatmöte i New York rum. Ett möte som samlade stats- och regeringschefer, företagsledare, forskare och aktivister från hela världen.
    Blå platta med texten Nyhetsbrev