Forskningsnyheter

3. Stockholms universitet
  4. Forskning
  5. Forskningsnyheter

Forskningsnyheter

• Paul T. Anastas Foto: Ingmarie Andersson Grön kemi viktigt i hållbarhetsomställningen 2020-02-18 Det finns en enorm potential i grön kemi som kan skynda på omställningen till ett hållbart samhälle.
    • ”Vanliga vallor går lika bra” 2020-02-17 Just nu pågår skolornas sportlovsveckor och i fjällen ger sig många ut i spåren för att åka längdskidor. Men den skidvalla som får skidorna att glida så bra innehåller i många fall högfluorerande ämnen som är miljö- och hälsofarliga. Finns det några alternativ?
    • Vuxen man begravd i Sigtuna på 1000-talet. Upptäcktes 2008. Foto: Sigtuna museum DNA-studier ger ny syn på Sveriges historia 2020-02-13 Det stora Atlasprojektet har ändrat bilden av hur Skandinavien befolkades och hur jordbruket spreds over Europa.
    • Marianne Dehasque, doktorand på Zoologiska institutionen, undersöker DNA från de sista mammutarna. Gamla gener i nytt centrum 2020-02-13 Mammutar, människor eller mikrober. Nya Centrum för paleogenetik samlar forskare som undersöker hårt nedbrutet DNA.
    • Rosa Weber. Foto: Leila Zoubir/Stockholms universitet Kvinnliga invandrare får jobb senare när familj väntar i Sverige 2020-02-12 Två år, så mycket förlängs tiden till första jobbet i snitt för kvinnliga flyktingar och anhöriginvandrare som redan före flytten har familj i Sverige jämfört med dem som inte det.

Universitetet i sociala medierUniversitetet på Facebook Universitetet på Instagram Universitetet på Linkedin Universitetet på Twitter Universitetet på YouTube