Forskningsprojekt Att satsa högt. Män, maskuliniteter och spel om pengar som kulturella fenomen
I det här projektet undersöks mäns spel om pengar i det samtida Sverige från ett kulturellt perspektiv.
Projektbeskrivning
Nästan 300 000 personer spelar om pengar varje dag i Sverige. Män spelar mer än kvinnor, och flest problemspelare återfinns bland män, 18 – 24 år gamla. Män attraheras av spel som involverar intellektuella utmaningar, skicklighet eller tävlan med andra spelare, och internationell forskning visar att spel måste förstås som en arena där genuskonstruktioner, t.ex. maskulinitet, (re)produceras. Spel beforskas mest från medicinska och kvantitativa perspektiv, men kvalitativ forskning som fördjupar kunskapen om spelandets betydelser, vilka upplevelser, gemenskaper och subjektspositioner det erbjuder spelarna, behövs också.
I detta projekt undersöks maskulinitet och spelande som kulturella fenomen i en samtida svensk kontext. Spelandets könade betydelser, praktiker, känslor och meningsskapanden står i centrum, och studeras mångmetodologiskt; med hjälp av djupintervjuer med spelande, vuxna män och studier av maskulinitet i svensk spelreklam. Kunskapsbidraget är empiriskt, metodologiskt och teoretiskt; projektet bidrar med fördjupad kunskap om spelandets kulturella betydelser; de sätt på vilka människor tänker på och förstår spelande, och vilka upplevelser, känslor och subjektspositioner spelande sägs erbjuda.