Forskningsprojekt Betydelsen av utvecklingsstöd och styrpraktiker för goda arbetsförhållanden

Forskning om metapraktiker i svenska skolor.

Syfte med detta forskningsutvecklingsprojekt är att syntetisera tidigare forskning om skolors ledning, styrning och förändring med avseende dess påverkan på det pedagogiska arbetet och hur de kan främja och hindra lärares arbetsförhållanden.

En genomgång av den internationella forskningen inom området görs för att pröva och problematisera gjorda synteser. Arbetet kommer under projektet presenteras och diskuteras med representanter för en skolhuvudman samt i ett tvärvetenskapligt forskarnätverk som arbetar med att etablera att FoU-center vid Stockholms universitet.

Arbetet avser bland annat att resultera i en forskningsmonografi om hur skolans metapraktiker kan främja och hindra goda arbetsförhållanden för den pedagogiska personalen. I rapporten från projektet kommer forskningsbehovet inom området att presenteras och diskuteras.