Forskningsprojekt Brott i skapandet av urbana rum

Avhandlingsprojektet fokuserar på Snösätra i södra Stockholm och undersöker platsers relation till uppfattningar om brottslighet.

Snösätra har under åren ’glömts bort’ av staden, vilket resulterat i medierapporter om platsen som ett tillhåll för samhällets marginaliserade och ljusskygga individer och aktörer. Samtidigt har även graffitikonstnärer och andra kulturella aktörer sökts sig till platsen och bland annat skapat Sveriges största utomhusgalleri. För tillfället befinner sig Snösätra i en omvandlingsprocess från ruffigt industri-/upplagsområde till naturreservat och kulturplats med stöd av kommunen.

Inom ramen för projektet studeras hur platsen Snösätra skapas och har skapats socialt, politiskt och medialt, och den roll brott och oordning – eller uppfattningar om brott och oordning – har i denna process. Snösätra är ett exempel på en typ av plats som, genom att ha blivit ’bortglömd’, gett upphov till både problem och möjligheter för staden. Eftersom detta urbana rum existerar på en geografiskt begränsad yta kan såväl konflikter som symbioser mellan olika aktörer och intressen synliggöras.

En av studiens utgångspunkter är att (uppfattningar om) brott och oordning medverkar i skapandet av platser, t.ex. genom att legitimera och/eller motivera olika aktörers agerande på och i förhållande till platsen, och kan på så sätt fungera som ett slags maktmedel. Samtidigt kan även uppfattningar om konst/kultur liksom natur/miljö ha ett starkt inflytande över hur platser förstås och hanteras. Av särskilt intresse i projektet är relationen mellan konst/kultur och brott/oordning, dels utifrån vad platsen (och dess innehåll) betyder för kulturutövare men även utifrån konstens och kulturens ’tämjande’ potential.

Projektmedlemmar

Projektansvariga