Stockholms universitet

Forskningsprojekt Etnisk diskriminering i rättsliga sammanhang

Projektet "Etnisk diskriminering i rättsliga sammanhang: Betydelsen av förhörspersoners modersmål för tillförlitlighet och mottaglighet för påverkan vid förhör" undersöker hur en individs modersmål inverkar på tillförlitligheten i vittnesmålet samt på mottaglighet för ledande frågor vid ett rättsligt förhör.

Rättsliga förhör är ofta kognitivt ansträngande vilket kan öka den förhördes mottaglighet för ledande frågor. Att i ett förhör beskriva ett brott som man bevittnat, fallit offer för eller har gjort kan på goda grunder antas innebära en högre kognitiv belastning när vittnesmålet ges på ett icke-primärt språk.

En förklaring till detta kan vara att den intervjuade i ett sådant läge behöver inhibera sitt modersmål då det konkurrerar med det icke-primära språket. Att inte kunna motstå ledande frågor innebär en högre risk för felaktiga och falska vittnesmål med potentiellt långtgående effekter för den rättsliga processen.

Trots detta är det få tidigare studier som undersökt vilken betydelse den förhördes modersmål har för vittnesmålets tillförlitlighet, upplevd trovärdighet och mottaglighet för ledande frågor.

Projektbeskrivning

Inom ramen för projektet visar våra data att förhörspersoner som avger ett vittnesmål på annat språk än sitt modersmål ger efter för fler ledande frågor och uppfattar sig själva som mindre trovärdiga (Alm, Helmy Rehnberg, & Lindholm, 2019).

I en serie experiment avser projektet att undersöka om modersmålet hos en individ som förhörs i rättsliga sammanhang påverkar mottaglighet för ledande frågor och tillförlitligheten. Bland annat kommer vi att undersöka vilka aspekter av beteendet som är relaterade till upplevd trovärdighet.

Projektet förväntas bidra med ny kunskap kring mekanismer bakom språk, kognitiv belastning, självreglering, mottaglighet för ledande frågor och tillförlitlighet. Resultaten förväntas även kunna leda till utvecklande av rutiner som förbättrar kvaliteten på rättsliga förhör med personer med annat modersmål än svenska samt även kunna motverka etnisk diskriminering inom rättsliga sammanhang.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Charlotte Alm

Universitetslektor, docent

Psykologiska institutionen
Charlotte Alm Foto: Psykologiska institutionen/HD

Torun Lindholm Öjmyr

Professor

Psykologiska institutionen
Torun Lindholm, porträtt.

Medlemmar

Raver Gültekin

Doktorand

Psykologiska institutionen

Freja Isohanni

Doktorand

Psykologiska institutionen
Freja Kempe Foto: Psykologiska institutionen/HD

Sofie Liljestrand Hassoun

Forskningsassistent

Psykologiska institutionen

Publikationer

Mer om projektet

Är du student och intresserad av att skriva din kandidat- eller masteruppsats med koppling till projektet, kontakta Charlotte Alm, Torun Lindholm Öjmyr eller Raver Gültekin.

Är du intresserad av att delta i någon av våra pågående studier, kontakta Raver Gültekin.