Stockholms universitet

Forskningsprojekt Förskoleklassvalet utifrån ett konsumentkulturellt föräldraperspektiv

Det fria skolvalet, som infördes i Sverige 1992, gav föräldrar en nyckelroll på den framväxande skolmarknaden. Detta projekt syftar till att belysa dessa ofta komplexa val ur ett konsumentkulturellt föräldraperspektiv.

Foto: Mostphotos/Boggy

När Sverige införde det fria skolvalet 1992 blev föräldrar centrala aktörer på skolmarknaden, förväntade att göra informerade val för sina barn. Systemet erbjuder kommunala, kommersiella och stiftelsedrivna skolor, finansierade genom skolpengssystemet. Föräldrar ställs inte sällan inför komplexa val som kräver tid, kunskap och resurser, och med en känsla av att mycket står på spel. Trots deras centrala roll är forskning om föräldrars perspektiv på skolvalet begränsad, särskilt vad gäller förskoleklassval där deras inflytande är stort.

Tidigare forskning inom nationalekonomi och utbildningsvetenskap har belyst effekterna av skolvalet på utbildningssystemet och samhället, men det behövs mer fokus på föräldrarnas roll som konsumenter. Detta projekt utgår från ett konsumentkulturellt perspektiv, och syftar till att fördjupa förståelsen av skolvalskontexten genom att undersöka om och hur aspekter såsom konsumentskap, medborgarskap, föräldraskap flätas samman med skolmarknadens logiker.

researchProjectPageLayout