Stockholms universitet

Forskningsprojekt Från tal till tecken – att lära sig svenskt teckenspråk som andraspråk

Hur går det till när vuxna lär sig teckenspråk som andraspråk? Det här projektet undersöker andraspråksinlärning av språk som utryckts i en annan modalitet än talarens förstaspråk.

Från tal till tecken
Foto: Volodomyr Melnyk/Mostphotos

Oftast när människor lär sig nya språk så är det språk som utrycks i samma modalitet som deras modersmål. En person med spanska som förstaspråk kan till exempel lära sig svenska. Men vad händer när en person lär sig ett språk som opererar i en annan modalitet? Ett språk som inte talas, utan uttrycks gestuellt-visuellt, som teckenspråk? I detta projekt har vi undersökt vad som händer när man som vuxen lär sig teckenspråk som ett andraspråk. 

Projektet bidrog till korpusen i svenskt teckenspråk som andraspråk.

Korpus i svenskt teckenspråk som andraspråk

Projektbeskrivning

Det svenska teckenspråket (STS) är det primära språket för döva i Sverige. Samtidigt är det många som på olika sätt lär sig språket för att till exempel arbeta med döva inom olika områden, exempelvis som teckenspråkstolk. Vår övergripande forskningsfråga i projektet gäller vad som händer när man som vuxen lär sig teckenspråk som ett andraspråk. I projektet har vi särskilt tittat på tillägnandet av två språkliga komponenter: i) munrörelser som tillsammans med händerna bidrar till ett teckens betydelse, och ii) avbildande tecken. I projektet ingår också en uppbyggnad av en inlärarkorpus i STS. Totalt består korpusen av 25:06 timmar språkdata och cirka 40 000 teckenglosor från 38 L2 talare. Bland våra forskningsresultat kunde vi dra slutsatser att inlärarnas förstaspråk – svenska – influerar teckenspråksinlärningen på olika sätt trots språkens skilda modaliteter. Tack vare korpusen pågår fortlöpande en rad olika studier kopplat till ämnet. 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Krister Schönström

Docent

Institutionen för lingvistik
Krister profile picture

Medlemmar

Johanna Mesch

Professor

Institutionen för lingvistik
Johanna Mesch

Publikationer

Nyheter

Mer om projektet