Stockholms universitet

Forskningsprojekt Företagsnamnet som varukännetecken: En rättsvetenskaplig studie av det korsvisa skyddet

Avhandlingsprojekt vars övergripande syfte är att att begrunda och analysera den rättsliga samordningen mellan företagsnamn och varumärken, samt att utreda i vilken utsträckning den överensstämmer med EU:s harmoniserade varumärkeslagstiftning.

Bild på fasad vid Barkarby Gate med flera företagsloggor på
Foto: John Patrick Berlips och Nils Berlips

Företagsnamn och varumärken används på marknaden som kännetecken för företags verksamhet (företagsnamn) och företags varor och tjänster (varumärke). Ofta är användningen överlappande. McDonald’s skylten utanför restaurangen representerar för konsumenten såväl hamburgarna och servicen på restaurangen som hela verksamheten.

Det historiskt nära sambandet mellan företagsnamn och varumärken har i Sverige lett till en lagstiftning som ger företagsnamn skydd också som varukännetecken och vice versa, s.k. korsvist skydd. Eftersom företagsnamnet också har andra funktioner än att känneteckna verksamheten – i huvudsak att identifiera ett näringsidkande rättssubjekt – föreligger en obalans mellan företagsnamn och varumärken till företagsnamnets fördel vid konflikter som intrång och registreringshinder. Det övergripande syftet med projektet är därav att analysera det korsvisa skyddet utifrån företagsnamnets perspektiv, framförallt i ljuset av den EU harmoniserade varumärkeslagstiftningen.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Publikationer

Nyheter