Forskningsprojekt Företagsnamnet som varukännetecken: En rättsvetenskaplig studie av det korsvisa skyddet
Avhandlingsprojekt vars övergripande syfte är att att begrunda och analysera den rättsliga samordningen mellan företagsnamn och varumärken, samt att utreda i vilken utsträckning den överensstämmer med EU:s harmoniserade varumärkeslagstiftning.
Företagsnamn och varumärken används på marknaden som kännetecken för företags verksamhet (företagsnamn) och företags varor och tjänster (varumärke). Ofta är användningen överlappande. McDonald’s skylten utanför restaurangen representerar för konsumenten såväl hamburgarna och servicen på restaurangen som hela verksamheten.
Det historiskt nära sambandet mellan företagsnamn och varumärken har i Sverige lett till en lagstiftning som ger företagsnamn skydd också som varukännetecken och vice versa, s.k. korsvist skydd. Eftersom företagsnamnet också har andra funktioner än att känneteckna verksamheten – i huvudsak att identifiera ett näringsidkande rättssubjekt – föreligger en obalans mellan företagsnamn och varumärken till företagsnamnets fördel vid konflikter som intrång och registreringshinder. Det övergripande syftet med projektet är därav att analysera det korsvisa skyddet utifrån företagsnamnets perspektiv, framförallt i ljuset av den EU harmoniserade varumärkeslagstiftningen.