Forskningsprojekt Handeln som attraktiv arbetsplats
Projektets övergripande syfte är att studera betydelsen av olika krav och resurser i arbetet för utfall som attityder, beteenden och hälsa bland anställda inom främst detaljhandeln.
Med krav i arbetet menas sådana aspekter av den psykosociala arbetsmiljön som belastar den anställda och kräver ansträngning för att hanteras (t.ex. arbetsbelastning, fysiska krav, emotionella krav, obekväm arbetstid, digitalisering, anställningsotrygghet, arbetstidsotrygghet, konflikt mellan arbete och familj).
Med resurser i arbetet avses faktorer i arbetsmiljön som underlättar hanterandet av arbetskrav (t.ex. kontroll i arbetet, kontroll över arbetstid, socialt stöd från kollegor/chef, upplevd organisationsrättvisa, möjligheter till lärande och kompetensutveckling, anställningsbarhet).
Projektet har en bred ansats när det gäller utfall och inkluderar olika attityder till arbetet och den organisation där man är anställd, beteenden som benägenhet att stanna/sluta i organisationen och arbetsprestation samt olika aspekter av hälsa.
Projektet är också en del av forskningsprogrammet NOWSTARS, projektet om Handeln.
Projektbeskrivning
Mer specifikt undersöker projektet, med den fullständiga titeln "Handeln som attraktiv arbetsplats: Arbetsmiljöfaktorers betydelse för attityder, beteenden och hälsa":
- Förekomst av olika krav och resurser för olika grupper av handelsanställda (t.ex. yngre/äldre, kvinnor/män, arbetare/tjänstemän/akademiker, personer med olika etnisk bakgrund, personer med olika anställningsförhållanden)
- Samband mellan arbetsmiljöfaktorer och utfall, dels på generell nivå, dels för analysera skillnader/likheter i samband för olika grupper (enligt ovan)
- Förändring i arbetsmiljövillkor över tid
- Skillnader och likheter mellan olika grupper (med olika kombinationer av nivåer av arbetsmiljöfaktorer) när det gäller utfall.
Projektet baseras i huvudsak på enkätdata. Longitudinella undersökningar genomförs bland medlemmar i fackförbunden Handelsanställdas förbund (LO-anslutet), Unionen (TCO-anslutet) samt Akavia och Sveriges ingenjörer (Saco-anslutna). Dessutom samlas såväl enkätdata som intervjudata bland generella urval av anställda inom handeln.
Genom att identifiera hur olika krav och resurser i arbetet relaterar till engagemang och arbetsutförande kan projektet på kort sikt ge värdefulla insikter kring vad som kännetecknar handeln som en attraktiv arbetsplats när det gäller att rekrytera och behålla kompetens. På motsvarande sätt kan ökad kunskap om hållbara arbetsvillkor ge möjlighet att arbeta förebyggande för att minska negativa arbetsattityder och ohälsa, som i förlängningen kan innebära sjukfrånvaro, även genom att studera skillnader mellan anställningsformer.
Projektets resultat kan på längre sikt användas av såväl arbetsgivarorganisationer som fackliga organisationer för att ge en ökad förståelse av riskfaktorer i arbetet liksom av främjande faktorer som bidrar till långsiktig hållbarhet, för framtagande av riktlinjer och policys. Projektet kan också bidra till att identifiera grupper där särskilda insatser kan behövas. Förhoppningen är också att resultaten kan komma till praktisk nytta ute på arbetsplatser.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Magnus Sverke
Professor i psykologi, särskilt arbets- och organisationspsykologi
Medlemmar
Helena Falkenberg
Universitetslektor, forskare
Jacobus Pienaar
Universitetslektor, docent
Philip Ström
Doktorand
Mer om projektet
Projektet har en referensgrupp som består av följande företrädare för arbetsmarknadens parter:
- Stefan Carlén, Handelsanställdas Förbund
- Shadé Jalali, Unionen
- Ola Sundström, Sveriges Ingenjörer
- Charlotte Tarschys, Akavia