Stockholms universitet

Forskningsprojekt Have it your way: Marknadsföringsexpertis och konsumtionskultur från oljekrisen till dot-com-bubblan

Det här bokprojektet behandlar marknadsföringens och konsumtionskulturens förändringar under slutet av 1900-talet.

Bild

Här undersöks individualismens framväxt, globaliseringens genomslag och teknikens snabba förändring. I projektet undersöks hur företag tänkte om, hur reklamen omformades och hur kunskapen om konsumenterna förändrades – och hur allt detta både öppnade nya möjligheter och skapade oväntade motsägelser.

Projektet kommer att resultera i en antologi som publiceras av Routledge i deras serie Marketing History. Boken kommer att bestå av ett omfattande introduktionskapitel, ett antal empiriska kapitel som diskuterar utvecklingen i utvecklade konsumtionssamhällen i Nord- och Sydamerika, Väst- och Östeuropa och Asien, liksom ett avslutande kapitel.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Elin Åström Rudberg

Forskare

Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer
Elin Åström Rudberg

Medlemmar

Klara Arnberg

Universitetslektor, docent

Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer
Klara Arnberg

Publikationer

researchProjectPageLayout