Stockholms universitet

Forskningsprojekt Inkluderande skolmiljöer för nyanlända elever och elever med utländsk bakgrund

Hur skolsystemet svarar på migration har en enorm påverkan på integrationen. Skolor kan vara ett medel för social mobilitet och för att utveckla en känsla av tillhörighet i lokalsamhället. TEAMS-projektet adresserar det akuta behovet att hjälpa lärare möta behoven hos studenter som migrerat.

Lärare är nyckeln till att skapa möjligheter till lärande och deltagande i skolorna. Men lärare kan också omedvetet bidra till att förstärka gränser mellan vi och dem på grund av deras egna åsikter eller idéer som finns inbäddade i de institutionella strukturerna. Detta TEAMS-projekt (Teaching that matters for migrant students) "Inkluderande skolmiljöer för nyanlända elever och elever med utländsk bakgrund i Skottland, Finland och Sveriges" söker förstå och hjälpa lärare att möta behoven hos studenter som migrerat. Genom att använda sociala nätverksteorier samt etnografisk forskning från flera lärosäten i Skottland, Finland och Sverige analyseras både strukturer och interaktioner i vardagssituationer mellan lärare och elever samt deras familjer, lärarkollegor, specialister m fl.

Läs mer om projektet på den engelska sidan eller på TEAMS-projektets webbsida.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Anna Lund

Professor i sociologi, ställföreträdande prefekt

Sociologiska institutionen
Bild av Anna Lund Foto:Erik Edwardsson Richter

Nataša Pantić

Lektor

Moray House School of Education and Sport, IETL University of Edinburgh

Medlemmar