Forskningsprojekt Innovativa metoder för teckenspråkskorpora: ett nordiskt initiativ (NSLCN)

Syftet med projektet är att skapa ett nätverk för teckenspråksforskare i nordiska teckenspråk. Projektet omfattar svenskt teckenspråk, norskt teckenspråk och de två teckenspråken i Finland – finskt teckenspråk och finlandssvenskt teckenspråk.

Inspelning av teckenspråkskorpus. Foto: Lena Katarina Johansson
Lena Katarina Johansson/Stockholms universitet

Syftet med projektet är att bilda ett nätverk för forskare i nordiska teckenspråk: the Nordic Signed Language Corpus Network, NSLCN. Forskarnätverket har som mål att utveckla stora maskinläsbara samlingar av språkdata för de nordiska teckenspråken – teckenspråkskorpusar – och att bedriva forskning inom ramen för kognitiv-funktionell lingvistik. I kognitiv-funktionell lingvistik ser man språk som en integrerad del av både hjärnans aktivitet och mänskligt beteende generellt.

Projektbeskrivning

Inom projektet arrangeras tre workshoppar. Vid dessa kommer metoder för korpusforskning att diskuteras och ett kommande forskningsprojekt för jämförande studier i nordiska teckenspråk att förberedas.

Workshop 1: 9–10 juni 2022, Stockholm

Ämnet för den första workshoppen var metadata, det vill säga bakgrundsinformation som är relevant för strukturen i korpusskapandet. Även forskningsfrågor för det gemensamma framtida projektet diskuterades diskuteras.

Workshop 2: höst 2022, Jyväskylä, Finland

Workshoppen fokuserar på kodningsmetoder för språkmaterial, det vill säga annoteringar eller uppmärkning av datamaterialet. Vi diskuterar även forskningsprojektets teoretiska bakgrund.

Workshop 3: 2023, Trondheim

Den tredje och sista workshoppen fokuserar på statistisk analys och projektets forskningsplan.

Samtliga workshops bygger på samarbete mellan yngre och mer etablerade forskare, och mellan den akademiska världen och teckenspråksamhället.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Tommi Jantunen

Jyväskylä universitet