Forskningsprojekt Let's have a chat about ChatGPT – akademins omställning i en tid av generativ AI
Projektbeskrivning
Framväxten av generativ artificiell intelligens (AI), såsom ChatGPT, har på kort tid förändrat synen på hur information produceras, distribueras och konsumeras. Sedan lanseringen av ChatGPT i november 2022 har verktyget blivit ett uppmärksammat exempel på teknikens förmåga att sekundsnabbt generera text och annan media på ett sätt som liknar mänsklig kommunikation. Denna utveckling utmanar etablerade kunskapsinstitutioner – inte minst universitet och högskolor – både vad gäller synen på kunskap, roller och arbetssätt.
Medan många organisationer inom näringslivet har påbörjat anpassningen till AI-teknik, har akademin i stor utsträckning varit sen i omställningen. ChatGPT:s genomslag skapade dock ett tryck och ett omedelbart behov av förståelse inom sektorn. Detta forskningsprojekt undersöker hur akademin organiserar sig för att förstå och hantera den nya tekniken. Vi fokuserar särskilt på hur professionella roller och organisatoriska gränser påverkas när teknologisk förändring drivs fram av privata aktörer.
Det här forskningsprojektet undersöker hur akademin organiserar sig för att förstå och hantera utvecklingen. Särskilt fokus är på hur teknologin tas emot, hur den påverkar yrkesroller och om synen på akademin förändras i grunden. Även om fokus särskilt ligger på ChatGPT, kommer resultaten kunna säga något större om hur högre utbildning påverkas i en tid av snabb digital omställning. Exempel på frågor som kommer att belysas är:
- Hur tar lärosäten, som traditionellt haft en autonom roll i att utveckla vetenskaplig kunskap och föra den vidare till samhället, sig an behovet av att lära sig om AI och digitala innovationer?
- Hur utmanas den akademiska praktiken och förståelsen av vad det innebär att vara expert, forskare och lärare?
- Hur påverkas synen på akademins roll och status som kunskapsinstitution i samhället?
Syfte och mål
Projektets övergripande mål är att fördjupa förståelsen för hur akademin svarar på de utmaningar och möjligheter som generativ AI medför. Resultaten förväntas bidra till den teoretiska forskningen om digitalisering och kunskapsorganisationer, samtidigt som de ger praktiskt relevanta insikter för forskare, lärare och beslutsfattare inom högre utbildning.
Genomförande
Studien bedrivs som en kvalitativ fallstudie och omfattar datainsamling under en treårsperiod, från våren 2023 till hösten 2026, vilket ger oss möjlighet att analysera förändringen i dess verkliga kontext i realtid. Datainsamlingen, bygger på dokumentstudier, intervjuer och observationer, och fokuserar på såväl universitetens strategier, initiativ som interna diskussioner och tillämpningar. Vi ställer oss också frågan om vilka frågor som ställs, eller behöver ställas, för att förstå och möta den digitala omställningen. Projektet förväntas att bidra med fördjupad förståelse för hur akademin omformas i takt med den teknologiska utvecklingen. Resultaten förväntas inte bara ha akademiskt värde, utan också ge konkreta insikter för ledare, lärare och beslutsfattare inom högre utbildning.
Projektgrupp
Projektet leds av Anna Jonsson, docent vid Stockholms universitet, i samarbete med Charlotta Kronblad, postdoktor vid Göteborgs universitet. Tillsammans har de omfattande erfarenhet av kvalitativa studier kring digitalisering, lärande och organisatorisk kunskapsutveckling. De har nyligen ingått i ett i forskningsprojekt om AI och digitalisering av professionella tjänsteföretag, vilket är särskilt meriterande för detta projekt.
Finansiär
Projektet finansieras av Jan Wallanders och Tom Hedelius stiftelse samt Tore Browaldhs stiftelse.
Projekttitel: Let's have a chat about ChatGPT: A study of how private actors and chatbots are challenging the role of universities and (perhaps) influencing how we understand professional boundaries
Projektmedlemmar
Medlemmar
Kronblad, Charlotta
Postdoktor
