Forskningsprojekt Modersmålsundervisning: ideologi och organisation
Modersmålsundervisning är ett omdebatterat skolämne och politisk syndabock för några och en uppskattad möjlighet för andra. Varför finns det så starka konkurrerande åsikter kring ämnet? Projektet examinerar hur modersmålsundervisningens organisation både bidrar till och är en produkt av skiftande språkideologier.
Denna studie är en sociolingvistisk undersökning av modersmålsundervisning i Sverige. Den kombinerar historiska och etnografiska data för att undersöka hur språkideologier uppstår och sprider sig om modersmålsundervisning.
Den första delstudien etablerar framträdande ideologier i modersmålsämnets etablering. Den andra berör hur modersmålsundervisning organiseras och effekten av dess organisering på spridning av ideologier. Modersmålslärare koordineras genom modersmålsenheter, som organiserar tjänstefördelning inom de kommunerna där minst fem studenter behöver undervisning i samma modersmål, eller en student om det gäller ett av de nationella minoritetsspråken.
Tidigare forskning i den svenska modersmålskontexten har inte examinerat förhållanden mellan ideologier och materiella förutsättningar inom modersmålsyrket och det finns en brist på forskning om modersmålsenheter och dess organisationsform. Dessutom är historiskt grundade etnografiska undersökningar sällsynta inom fältet.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Scarlett Mannish
Doktorand