Forskningsprojekt Optimerad butikspåfyllnad
Detaljhandelsbranschen har de senaste årtiondena upplevt stora utmaningar med ökad internationell konkurrens. Denna konkurrens ställer ständigt högre krav på kostnadseffektiva lösningar och hög tillgänglighet.
Även om andra försäljningskanaler växer står den fysiska butiken fortfarande för den absolut största delen av omsättningen inom handeln, med lager, hyra och personal som de tre största kostnadsposterna.
Det är därför allt viktigare att utnyttja dessa resurser på ett så optimalt sätt som möjligt för att maximera avkastningen. Under ett tidigare forskningssamarbete mellan Stockholms universitet och en internationell detaljhandlare har vi sett att lagerdensiteten (antal varor per kvadratmeter) i en butik starkt påverkar försäljningen. Om en butik har få varor per kvadratmeter är det lätt för kunden att skapa sig en översikt av utbudet men samtidigt är sannolikheten större att utbudet inte passar kundens önskemål.
Om det istället finns mycket varor per kvadratmeter blir problemet det omvända: det totala utbudet är större men det finns en risk att butiken bli överfull och att kunden inte hittar det han/hon söker. Det är alltså möjligt, i vissa fall, att färre varor (och därmed lägre kostnader) leder till ökad försäljning. Det finns även en omnikanaldimension som gör problemet ännu mer komplicerat. Allt fler handlare erbjuder numera sina kunder att lämna tillbaka sina e-handelsköp i fysiska butiker. En raketartad ökning i returer gör därför att lagerdensiteten i butikerna ändras på ett okontrollerbart sätt.
Under besök i butiker och i preliminära dataanalyser har vi sett starka indikationer på att det finns en optimal lagerdensitet, i butiken, som maximerar försäljningen. Detta har direkta och starka ekonomiska konsekvenser för butikspåfyllnad, lagerstyrning och sortimentsplanering. Under detta projekt ämnar vi att kvantitativt undersöka hur lagerdensiteten i en butik påverkar försäljningen. Detta kommer att göras med hjälp av statistiska/ekonometriska metoder. Vi kommer även att genomföra workshops, intervjuer och butiksbesök för att identifiera möjliga påverkande faktorer och felkällor. Det slutgiltiga målet är att våra resultat ska kunna användas för att bestämma det butiksortiment och det butikspåfyllnadssystem som optimerar vinsten.
Projektbeskrivning
Det primära syftet med detta projekt är att skapa en bättre förståelse för hur lagerdensitet påverkar butiksförsäljningen. Svaret på denna fråga beror givetvis på många ytterligare s.k. påverkande faktorer och kommer att variera starkt mellan olika detaljhandlare. Därför vill vi även försöka identifiera de viktigast av dessa påverkande faktorer och undersöka hur de inverkar på var den optimala lagerdensiteten ligger. Det kan t.ex. finnas skillnader som beror på säsong, klädkategori, geografiskt område, butiksstorlek, butikskoncept, sortimentsbredd, etc.
Vår analys kommer huvudsakligen att genomföras med data från butiker i Skandinavien. Vi har därför som mål att kunna ge ett direkt svar på frågan om optimal lagerdensitet för denna marknad. Ett ytterligare mål med projektet är att vi ska utveckla och beskriva en metod för hur denna analys kan och bör genomföras. Vår förhoppning är att metoden ska kunna appliceras på andra marknader och av detaljhandlare i andra branscher.
Projektmedlemmar
Medlemmar
Fredrik Eng Larsson
Universitetslektor, docent
Olov Isaksson
Universitetslektor, docent