Stockholms universitet

Forskningsprojekt Sagan om Saga. Ett barnboksförlags redaktionella praktiker

Det här projektet undersöker vilka redaktionella strategier som möjliggjorde Svensk läraretidnings förlag långvariga framgång och dominerande ställning inom svensk barn- och ungdomslitteraturutgivning under 1900-talets första hälft.

Svensk läraretidnings förlag var ett av de första svenska bokförlagen med huvudsyfte att ge ut barn- och ungdomslitteratur och förlagets utgivning av bokserien Barnbiblioteket Saga är en av de största läsfrämjande satsningarna genom tiderna i Sverige. Barnboksförlag utformar ofta böckerna för att både locka vuxna köpare och passa unga läsare. Förlagens betydelse för barnboksutgivning och läsfrämjande historiskt sett är emellertid ett till stora delar outforskat område då materialet för sådana studier ofta är svåråtkomligt och oordnat.

Detta projekt tar sin utgångspunkt i det omfattande Saga-arkivet efter Svensk läraretidnings förlag som finns bevarat vid Svenska barnboksinstitutet i Stockholm. Saga-arkivet är unikt såtillvida att det sammantaget ger inblick i hur en barnboksredaktion arbetade under cirka sjuttio års tid. Förlaget sparade inte bara styrelseprotokoll, ekonomiska handlingar, brev och manuskript, utan också dokument som detaljerat beskriver den redaktionella processen, spaltkorrektur, lektörsutlåtanden och anteckningar. Detta arkivmaterial kan väsentligt fördjupa vår förståelse av hur svensk barnboksmarknad fungerade och av läsandets demokratiska utbredning under 1900-talet.

Projektets syfte är att med utgångspunkt i Saga-arkivet undersöka vilka redaktionella strategier och praktiker som möjliggjorde förlagets långvariga framgång. Undersökningen kommer att utgå från följande övergripande frågeställningar:

  1. Hur påverkar förändringar i redaktionens arbetsformer och sammansättning utgivningen över tid?
  2. I vilken mån anpassas översättningar, bearbetningar och val av publikationsformer till bokmarknadens förändringar?
  3. På vilka sätt utformas redaktionens strategier efter de tilltänkta mottagarna?

Ur ett bredare förlags- och bokmarknadshistoriskt perspektiv kan en undersökning av det redaktionella arbetet med Barnbiblioteket Saga ge en fördjupad bild av de estetiska och pedagogiska idéer som kännetecknar svensk barnboksutgivning och synen på läsning.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Åsa Warnqvist

Docent

Svenska barnboksinstitutet

Medlemmar

Maria Andersson

Universitetslektor, docent

Institutionen för kultur och estetik

Björn Sundmark

Professor

Malmö universitet

Åsa Warnqvist

Docent

Svenska barnboksinstitutet

Olle Widhe

Professor

Göteborgs universitet

researchProjectPageLayout