Forskningsprojekt Skolledningens många ansikten
En studie av ledningspraktiker i organiserande processer.
En genomgång av de mer betydande beslut som tagits på senare tid i riksdagen om förändringar av skolan visar att en stor del av dessa avser skolledaren i hans eller hennes yrkesutövning.
Även i forskningen om skolutveckling betonas skolledaren som den som kan påverka skolor till bättre resultat. I detta projekt flyttas fokus från skolledarens person och sätt att leda en skola till skolledningen i vid bemärkelse fenomenet skolledning kan utövas på många olika sätt och av flera olika aktörer. Detta görs i en översiktsstudie där ett femtontal huvudmän (kommunala och friskolor) kartläggs inför den efterföljande fördjupningsstudien.
I den senare studeras skolledning i åtta utvalda skolenheter. Studien baseras på ett processteoretiskt perspektiv och fokuserar i skolan pågående organiseringsprocesser.
Tre sådana ledningsprocesser valts för närmare studier: arbetsledning, kvalitetsarbete och mål- och resultatstyrning. Datainsamlingen bygger huvudsakligen på intervjuer och deltagande observation av möten/arenor där ledning och styrning kan förväntas ske.