Stockholms universitet

Forskningsprojekt Socialt samspel i lekstunder och språkaktiviteter

Projektet undersöker lek- och språkinterventioner i förskolans miljö med en praxisnära ansats med flera olika teoretiska utgångspunkter.

Social samvara

Projektet undersöker lek- och språkinterventioner i förskolans miljö med en praxisnära ansats med flera olika teoretiska utgångspunkter. Projektet riktar sig mot en teknisk eklektisk form av praxis som grundar sig på vetenskaplig, teoretisk och professionell bedömning.

 

Projektbeskrivning

I samråd med förvaltningschefer, rektorer, lärare och specialpedagoger från fyra kommuner med cirka 15 förskolor och utvidgning till ca 35 interventions förskolor fokuserar projektet på att utveckla områden där evidensbaserade insatser saknas. Områdena är efterfrågade av yrkesverksamma gällande alla barns och varje barns deltagande i arrangerade och fria leksituationer för barn i behov av stöd, stöd till socialt samspel och lärande som involverar kamrater, support för högläsning med mer dialog, språkförståelse och expressivt språk.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Eva Siljehag

Docent

Specialpedagogiska institutionen
Universitetslektor Eva Siljehag

Mara Westling Allodi

Professor

Specialpedagogiska institutionen
mwa2

Medlemmar

Susan Sandall

Emeritus professor

University of Washington
Susan Sandall

Samuel Leroy Odom

Gästprofessor

Specialpedagogiska institutionen

Sven Bölte

Professor

Specialpedagogiska institutionen

Maria Glad

Specialpedagogiska institutionen
Maria Glad

Rasmus Riad

Specialpedagogiska institutionen
Rasmus Riad

Birgitta Leyman

Specialpedagogiska institutionen

Lisbet Bäck

Specialpedagogiska institutionen

Katja Persson

Specialpedagogiska institutionen

Camilla Suarez

Specialpedagogiska institutionen

Christina Törnsäter

Specialpedagogiska institutionen

Publikationer

Mer om projektet

Filmer: 

Tid för lek och samspel
Producenter: Eva Siljehag och Mara Westling Allodi
Medel från Skolforskninginstitutet 2018-00018 och Vetenskapsrådet 2017-03683
Medieproduktion: Fredrik Streiffert

Högläsning med mer dialog
Medel från Skolforskningsinstitutet  2018-00018 och Vetenskapsrådet 2017-03683.
Producenter: Eva Siljehag och Mara Westling Allodi
Medieproduktion: Fredrik Streiffert