Forskningsprojekt Socialt samspel i lekstunder och språkaktiviteter
Projektet undersöker lek- och språkinterventioner i förskolans miljö med en praxisnära ansats med flera olika teoretiska utgångspunkter.
Projektet undersöker lek- och språkinterventioner i förskolans miljö med en praxisnära ansats med flera olika teoretiska utgångspunkter. Projektet riktar sig mot en teknisk eklektisk form av praxis som grundar sig på vetenskaplig, teoretisk och professionell bedömning.
Projektbeskrivning
I samråd med förvaltningschefer, rektorer, lärare och specialpedagoger från fyra kommuner med cirka 15 förskolor och utvidgning till ca 35 interventions förskolor fokuserar projektet på att utveckla områden där evidensbaserade insatser saknas. Områdena är efterfrågade av yrkesverksamma gällande alla barns och varje barns deltagande i arrangerade och fria leksituationer för barn i behov av stöd, stöd till socialt samspel och lärande som involverar kamrater, support för högläsning med mer dialog, språkförståelse och expressivt språk.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Eva Siljehag
Docent
Mara Westling Allodi
Professor
Medlemmar
Birgitta Leyman
Lisbet Bäck
Katja Persson
Camilla Suarez
Christina Törnsäter
Publikationer
Förskolans specialpedagogik –en gemensam professionsarena
Siljehag, E. (2021), Specialpedagogik för lärare (s. 141–166). Stockholm: Natur och Kultur.
Mer om projektet
Filmer:
Tid för lek och samspel
Producenter: Eva Siljehag och Mara Westling Allodi
Medel från Skolforskninginstitutet 2018-00018 och Vetenskapsrådet 2017-03683
Medieproduktion: Fredrik Streiffert
Högläsning med mer dialog
Medel från Skolforskningsinstitutet 2018-00018 och Vetenskapsrådet 2017-03683.
Producenter: Eva Siljehag och Mara Westling Allodi
Medieproduktion: Fredrik Streiffert