Forskningsprojekt Stød i danska nonsensord

I detta projekt undersöks det prosodiska fenomenet stød i danskan. Projektet består av tre studier med nonsensord – två produktionsstudier och en perceptionsstudie. Studierna behandlar stød i relation till betoningens placering, stavelsestruktur och morfologisk kontext.

Stødet är ett prosodiskt fenomen i danskan som kan förekomma i en stavelse med antingen en lång vokal eller en kort vokal följd av en sonor konsonant. Att en stavelse kan ha stød betyder dock inte nödvändigtvis att den har det och frågan uppstår då om vad det är som styr stødtilldelningen.

Syftet med detta projekt är att undersöka stødets produktivitet, genom att studera vilka generaliseringar för stødets förekomst som talare överför till nonsensord. Metoden för de två produktionsstudierna består av att spela in talares uppläsning av en rad nonsensord, som konstrueras utifrån de generaliseringar som ska testas. I perceptionsstudien ska deltagarna lyssna på och bedöma nonsensord med stød med olika stavelsestrukturer.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Annika Thorsager Høeg

Doktorand