Forskningsprojekt Stödjande positiv ungdomsutveckling
På den engelska versionen av denna projektsida hittar du praktiska och fritt tillgängliga utbildningsmoduler utvecklade för att stödja yrkesverksamma som arbetar med barn och ungdomar på olika sätt.

Modulerna utvecklades genom samtal med svenska och amerikanska organisationer som arbetar med ungdomar, där fokus låg på deras generella arbete, intressen, och behov av vetenskapsbaserad information, samt genom att granska den digitala information som redan existerar.
Utbildningsmodulerna är tillgängliga för alla som är intresserade av positiv utveckling hos barn och ungdomar, men de är särskilt utformade för att stödja lärare, specialpedagoger, socialarbetare, psykologer och yrkesverksamma inom barnomsorg och ungdomsorganisationer.
Trots varierande utbildningsbakgrund och inriktning på det dagliga arbetet har vi funnit att dessa yrkesverksamma kan ställas inför liknande utmaningar, såsom hur man engagerar ungdomar som bor i ekonomiskt utsatta förhållanden och hur man kan förbättra implementeringen av interventioner.
Modulerna består av korta videoklipp och interaktiva aktiviteter, och de går igenom ämnen såsom implementeringsvetenskap, förhållningssätt baserade på förståelse för individuella och kontextuella faktorer, att känna igen bias, styrkebaserade förhållningssätt, hjärnans utveckling, tonåringars personliga målbeskrivning, hantering av posttraumatisk tillväxt under tonåren, och tillhandahållande av traumainformerade tjänster.
Projektets fullständiga titel: Evidensbaserade tillvägagångssätt och idéer för engagemang för vuxna som arbetar för att stödja positiv ungdomsutveckling.
Projektbeskrivning
De sju utbildningsmodulerna på denna projektsida är resultatet av ett samarbetsprojekt mellan anställda och studenter på Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet och Institutionen för mänsklig utveckling och familj vid Texas Tech University (USA).
Med syftet att utveckla praktiska och fritt tillgängliga verktyg som kan hjälpa yrkesverksamma som arbetar med barn och ungdomar, granskade projektgruppen befintliga digitala utbildningsresurser inom ämnesområdet och besökte organisationer som arbetar med ungdomar i både Stockholm och Lubbock, Texas (USA).
Under besöken frågades personalen på dessa organisationer om vilka prioriteringar i deras arbete som var mest angelägna, samt om vilken typ av vetenskapsbaserad information som skulle kunna vara till hjälp för deras personal (om det var relevant för den specifika organisationen).
Detta projekt har namnet Evidence-Based Practices and Engagement with Organizations: Building Research/Training Capacity and Knowledge to Enhance Positive Outcomes for Vulnerable Youth and Families. Projektet är finansierat genom ett startbidrag från STINT, Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning (IB2021-9191).
Materialet på denna webbplats representerar inte nödvändigtvis åsikterna från finansiären (STINT) eller medlemmarnas respektive universitet (Stockholms universitet och Texas Tech University). Materialet är det individuella arbetet av de bidragande medlemmarna i detta samarbete. Allt material på denna webbplats publiceras på en projektsida vid Stockholms universitet med lämplig hänvisning till stödjande information och bilder.
Användning och tillgänglighet – Creative Commons-licens för icke-kommersiellt bruk
Materialet på denna projektsida har en creative commons-licens och användare får kopiera och vidaredistribuera (men inte ändra eller anpassa) materialet på denna projektsida för icke-kommersiella ändamål med hänvisning till källan till materialet.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Laura Ferrer Wreder
Professor, studierektor

Lilianne Eninger
Universitetslektor, biträdande prefekt, docent

Elizabeth Trejos-Castillo
C.R. Hutcheson Professor

Medlemmar
Hanna Ginner Hau
Ställföreträdande prefekt, docent

Sabina Kapetanovic
Gästforskare

Åsa Norman
Senior forskningsspecialist

Mina Sedem
Universitetslektor, studierektor
