Stockholms universitet

Forskningsprojekt Stödjande positiv ungdomsutveckling

På den engelska versionen av denna projektsida hittar du praktiska och fritt tillgängliga utbildningsmoduler utvecklade för att stödja yrkesverksamma som arbetar med barn och ungdomar på olika sätt.

Solros mot mörkblå himmel. Foto: Johan Nilsson Holmqvist från Unsplash

Modulerna utvecklades genom samtal med svenska och amerikanska organisationer som arbetar med ungdomar, där fokus låg på deras generella arbete, intressen, och behov av vetenskapsbaserad information, samt genom att granska den digitala information som redan existerar.

Utbildningsmodulerna är tillgängliga för alla som är intresserade av positiv utveckling hos barn och ungdomar, men de är särskilt utformade för att stödja lärare, specialpedagoger, socialarbetare, psykologer och yrkesverksamma inom barnomsorg och ungdomsorganisationer.

Trots varierande utbildningsbakgrund och inriktning på det dagliga arbetet har vi funnit att dessa yrkesverksamma kan ställas inför liknande utmaningar, såsom hur man engagerar ungdomar som bor i ekonomiskt utsatta förhållanden och hur man kan förbättra implementeringen av interventioner.

Modulerna består av korta videoklipp och interaktiva aktiviteter, och de går igenom ämnen såsom implementeringsvetenskap, förhållningssätt baserade på förståelse för individuella och kontextuella faktorer, att känna igen bias, styrkebaserade förhållningssätt, hjärnans utveckling, tonåringars personliga målbeskrivning, hantering av posttraumatisk tillväxt under tonåren, och tillhandahållande av traumainformerade tjänster.

Projektets fullständiga titel: Evidensbaserade tillvägagångssätt och idéer för engagemang för vuxna som arbetar för att stödja positiv ungdomsutveckling.

Här hittar du alla modulerna (på engelska)

Projektbeskrivning

De sju utbildningsmodulerna på denna projektsida är resultatet av ett samarbetsprojekt mellan anställda och studenter på Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet och Institutionen för mänsklig utveckling och familj vid Texas Tech University (USA).

Med syftet att utveckla praktiska och fritt tillgängliga verktyg som kan hjälpa yrkesverksamma som arbetar med barn och ungdomar, granskade projektgruppen befintliga digitala utbildningsresurser inom ämnesområdet och besökte organisationer som arbetar med ungdomar i både Stockholm och Lubbock, Texas (USA).

Under besöken frågades personalen på dessa organisationer om vilka prioriteringar i deras arbete som var mest angelägna, samt om vilken typ av vetenskapsbaserad information som skulle kunna vara till hjälp för deras personal (om det var relevant för den specifika organisationen).

Detta projekt har namnet Evidence-Based Practices and Engagement with Organizations: Building Research/Training Capacity and Knowledge to Enhance Positive Outcomes for Vulnerable Youth and Families. Projektet är finansierat genom ett startbidrag från STINT, Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning (IB2021-9191).

Materialet på denna webbplats representerar inte nödvändigtvis åsikterna från finansiären (STINT) eller medlemmarnas respektive universitet (Stockholms universitet och Texas Tech University). Materialet är det individuella arbetet av de bidragande medlemmarna i detta samarbete. Allt material på denna webbplats publiceras på en projektsida vid Stockholms universitet med lämplig hänvisning till stödjande information och bilder.

Användning och tillgänglighet – Creative Commons-licens för icke-kommersiellt bruk

Materialet på denna projektsida har en creative commons-licens och användare får kopiera och vidaredistribuera (men inte ändra eller anpassa) materialet på denna projektsida för icke-kommersiella ändamål med hänvisning till källan till materialet.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Laura Ferrer Wreder

Professor, studierektor

Psykologiska institutionen
Picture Laura Ferrer-Wreder

Lilianne Eninger

Universitetslektor, biträdande prefekt, docent

Psykologiska institutionen
Lilianne Eninger

Ann Mastergeorge

Professor

Texas Tech University, Texas, USA
Ann M. Mastergeorge, Ph.D.

Elizabeth Trejos-Castillo

C.R. Hutcheson Professor

Texas Tech University, Texas, USA
Elizabeth Trejos-Castillo, Ph.D.

Medlemmar

Jessica Blume

PhD

Texas Tech University, Texas, USA

Shoshannah Bobritsky

Masterstudent

Texas Tech University, Texas, USA
Shoshannah Bobritsky

Gabriella Garcia

Doktorand

Texas Tech University, Texas, USA

Marianna Garcia

Doktorand

Texas Tech University, Texas, USA

Hanna Ginner Hau

Ställföreträdande prefekt, docent

Specialpedagogiska institutionen
Hanna Ginner Hau

Narges Hadi

Forskningsassistent

Texas Tech University, Texas, USA

Sabina Kapetanovic

Gästforskare

Psykologiska institutionen
Sabina Kapetanovic

Nicole Martin

Doktorand

Texas Tech University, Texas, USA

Åsa Norman

Senior forskningsspecialist

Institutionen för klinisk neurovetenskap, KI

Tina M. Olsson

Professor

Institutionen för socialt arbete, Jönköping university

Brandy Piña-Watson

Docent

Texas Tech University, Texas, USA

Mina Sedem

Universitetslektor, studierektor

Specialpedagogiska institutionen
Mina Sedem

Kenneth Ugwu

Doktorand

Texas Tech University, Texas, USA

Rula Zaru

Doktorand

Texas Tech University, Texas, USA

researchProjectPageLayout