Forskningsprojekt Tillämplig lag i förvaltningsprocessen vid förändrad lagstiftning – vilken lag gäller?
I detta postdoc-projekt, finansierat av Ragnar Söderbergs stiftelse, undersöks vilken lag som ska tillämpas när lagstiftning ändras under en pågående förvaltningsprocess.
Det är inte ovanligt att förvaltningsrättslig lagstiftning ändras, vilket beror på att den till stor del påverkas av politiska beslut. Ändringsfrekvensen av förvaltningsrättslig lagstiftning är därför hög. Ofta saknas övergångsbestämmelser och i dagsläget finns endast viss vägledning i rättspraxis för att bedöma vilken lag som ska tillämpas.
I detta projekt analyseras tänkbara vägar fram för att oklarheten kring frågan om tillämplig lag ska kunna lösas. Bland annat undersöks hur Finland har löst frågan om tillämplig lag för att hitta tänkbara vägar fram till vad som bäst tillgodoser kraven på förutsebarhet och likabehandling som handläggningen vid förvaltningsdomstolarna ska uppfylla.
Projektbeskrivning
Projektet behandlar den viktiga förvaltningsprocessuella frågan – tillämplig lag vid förändrad lagstiftning under pågående process, vilken lag gäller? Att förvaltningsdomstolarna kan komma att ställas inför frågan om tillämplig lag är en realitet. Skälet är att den materiella förvaltningsrätten till stor del präglas av politiska beslut och ändringsfrekvensen av den förvaltningsrättsliga lagstiftningen är därför till viss del hög. Det är inte ovanligt att övergångsbestämmelser saknas. Det finns ingen tydlig vägledning utifrån vilka kriterier bedömningen av valet av tillämplig lag ska göras. Högsta förvaltningsdomstolen har visserligen slagit fast en generell utgångspunkt om tillämplig lag som innebär att den lag ska tillämpas som gäller vid prövningstillfället och inte när det överklagade beslutet fattades. Samtidigt har domstolen förklarat att det finns flera undantag.
En viktig fråga är således vilka aspekter som ska beaktas vid bedömningen om tillämplig lag. Hur ska t.ex. avvägningen göras mellan enskilda och allmänna intressen och om förvaltningsmålet rör barn – hur förhåller sig principerna om tillämplig lag till principen om barnets bästa? Som rättsläget ser ut nu finns en påtaglig risk att lika fall inte behandlas lika. Skönsmässiga bedömningar eller olika bedömningar kan komma att göras av förvaltningsdomstolarna som skapar problem med förutsebarhet för parterna. Parterna ha därmed svårt att veta hur de ska tillvarata sina intressen, t.ex. utifrån vilken lag ska argumentationen föras.
Det är av avgörande betydelse för förvaltningsdomstolarna att veta vilken lag som ska tillämpas i ett förvaltningsmål vid förändrad lagstiftning om övergångsbestämmelser saknas. Inte minst för att handläggningen vid en sådan situation ska kunna uppfylla kraven på förutsebarhet och likabehandling. Av betydelse är också för att dessa domstolar ska kunna leva upp till de höga krav som ställs på förvaltningsdomstolarnas rättskipningsuppgift. Med hänsyn till omfattningen av de olika måltyper som förvaltningsdomstolen har att handlägga är det ur rättssäkerhetssynpunkt viktigt för enskilda och eventuella ombud att veta hur processen vid förvaltningsdomstolen går till för att kunna ta till vara sina intressen.
Det övergripande syftet med projektet är att analysera tänkbara vägar fram som bäst tillgodoser krav på förutsebarhet och likabehandling för att oklarheten kring frågan som tillämplig lag ska kunna lösas. För att hitta lösningar är tanken att blicka utanför Sveriges gränser och se hur Finland har löst frågan om tillämplig lag och undersöka om lösningarna skulle kunna passa i svensk förvaltningsprocessuell kontext, dvs. i förhållande till de förvaltningsprocessuella karaktärsdragen. En analys avseende hur oklarheten kring frågan om tillämplig kan lösas kommer tillföra viktig kunskap som är relevant för vidareutvecklingen av förvaltningsprocessen.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Michaela Ribbing
Universitetslektor