Stockholms universitet

Forskningsprojekt Undervisning om socialtjänsten i skolan – följeforskning av ett lokalt utvecklingsarbete

Projektet följer ett lokalt utvecklingsarbete (Soc för unga) som syftar till att göra socialtjänsten mer känd och tillgänglig för barn och unga. Specifikt fokuserar projektet på den del av detta utvecklingsarbete där socialtjänst, skola och ungdomar tillsammans har utvecklat ett material för undervisning om socialtjänsten i skolan.

Projektet syftar till att undersöka:

(1) Hur elevernas kunskap om och attityder till socialtjänsten har förändrats efter genomförd undervisning

(2) Hur barn och unga reflekterar kring social utsatthet och hjälpsökande 

(3) Olika aktörers (elevers, lärares, socialsekreterares) perspektiv på vilka förändringar undervisningen har fört med sig; för de elever som deltagit i undervisningen samt för socialtjänstens och skolans verksamhet.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Ylva Spånberger Weitz

Södertörns högskola
Ylva Spånberger Weitz. Foto: Rickard Kilhlström

Publikationer