Stockholms universitet

Forskningsprojekt Utvärdering av flygbesättningars arbetstids- och vilotidsbestämmelser

Detta projekt utförs på uppdrag av European Aviation Safety Authority (EASA). Forskningsprojektet baseras på ett avslutat forskningsprojekt, vars syfte var att utvärdera flygbesättningars flyg- och vilotidsregler.

Passagerarplan lyfter i skymningen. Foto: Gerhard G. från Pixabay.

Detta projekt undersöker hur personalens vakenhet (trötthet) påverkas av:

a. Arbetspass på mer än 13 timmar vid den mest gynnsamma tiden på dagen ("dagtid")
b. Arbetspass på mer än 11 timmar för besättningsmedlemmar i okänt acklimatiseringsläge ("jetlag", det vill säga vid interkontinentala långdistansflygningar)
c. Arbetspass som täcker ett stort antal (mer än 6) sektorer (”flygningar”) samma dag.
d. Jourarbetspass som innebär att vara stand-by och som följs av planerade flygarbetspass

Dessutom kommer kontrollerad vila ("tupplur under flygning") att studeras. Detta inkluderar en analys av de förhållanden under vilka flygbesättningsmedlemmar tar kontrollerad vila.

Data samlas in med telefonbaserade appar och inkluderar självrapporterad sömnighet, trötthet och prestationstester.

Projektet finansieras av EU.

Projektet leds av Netherlands Aerospace Centre (NLR), i samarbete med Torbjörn Åkerstedt, Stockholms universitet, Finnish Institute of Occupational Health (FIOH), och German Aerospace Centre (DLR). Flera stora europeiska flygbolag medverkar i projektet och totalt omfattar projektet flera hundra deltagare som arbetar som piloter eller flygvärdinnor.

Projektmedlemmar

Medlemmar

Torbjörn Åkerstedt

Professor emeritus

Psykologiska institutionen