Stockholms universitet logo, länk till startsida

Easter Eggs allt vanligare i populärkulturen

Sugen på ett sockerfritt påskägg i påsk? Då kanske ett digitalt ”Easter Egg” är något för dig? Fenomenet dök först upp i spelvärlden, men är numera ett etablerat fenomen både inom film, tv-serier och serietidningar. Vet du inte vad det är? Spelforskaren Thomas Westin guidar till fenomenet Easter Egg.

Bokomslag
I science fictionboken ”Ready Player One” av Ernest Cline, en bok som filmatiserats av Steven Spielberg, utgör Easter Eggs en central del av handlingen. Bild: Random House UK

– Numera förekommer Easter Eggs överallt i populärkulturen. I science fictionboken ”Ready Player One” av Ernest Cline, en bok som filmatiserats av Steven Spielberg, utgör Easter Eggs en central del av handlingen. På Youtube kan man botanisera i Easter Eggs i många populära tv-serier, säger Thomas Westin, spelforskare med fokus på inkludering och tillgänglighet inom spel, vid Institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet.

 

Vad är ett Easter Egg?

–  Easter Eggs kan vara många olika saker som läggs till ett spel, en film eller en tidning, av olika anledningar. Det kan vara hemliga meddelanden, skämt, speciella föremål eller funktioner i spelet. Namnet Easter Egg kommer troligtvis från parallellen med den äggjakt som barn gör vid påsken, det vill säga det överraskningsmoment som ligger i att hitta gömda godisägg.

 

Var kommer fenomenet ifrån?

– Ursprunget till Easter Eggs är inte helt klarlagt, men ett tidigt exempel var när spelutvecklaren Warren Robinett la in en dold text i spelet Adventure, som gavs ut av Atari 1978: ”Created by Warren Robinett”. Anledningen var att han tyckte att Atari, efter att företaget köpts upp av Warner Communications, inte gav tillräckligt erkännande till dem som var med och skapade spelet.

 

Vad har Easter Eggs för funktion?

– Förutom att skapa spänning och oväntade inslag, ger Easter Eggs ibland extra förmågor eller hjälper till att ta sig runt hinder i spel. Ibland kan funktionerna ge viss ökad tillgänglighet till spelen för funktionsvarierade personer. Men som forskare på tillgänglighet och inkludering anser jag inte att det är ett bra sätt att göra spel mer tillgängliga. Man ska inte behöva leta efter sådana funktioner. De valmöjligheterna ska vara tydliga redan vid marknadsföringen, köptillfället och starten av spelet och vara enkla att slå på eller av efter behov.

Thomas Westin
Thomas Westin

Om Thomas Westins forskning

Thomas Westin, universitetslektor vid Institutionen för data- och systemvetenskap, forskar om inkludering och tillgänglighet inom spel.
– Just nu arbetar jag även med inkludering vid dagliga verksamheter för personer med funktionsnedsättningar och hur tillämpning av ny spelteknik kan bidra till ökad självständighet.

 

Thomas Westin har även:

  • Startat en grupp för att öka tillgängligheten inom spel ”IGDA Game Accessibility SIG 2003”.
  • Game Accessibility Information Symbol
    The Joypad Rider är en symbol för att informera om eller främja tillgängliga spel
    Bidragit till en studie där forskargruppen jämfört riktlinjer för tillgänglighet i dataspel med riktlinjerna för webbtillgänglighet i allmänhet ”Web Content Accessibility Guidelines”, som har tagits fram av W3C, World Wide Web Consortium.
    – Denna jämförelse är relevant i och med märkspråksstandarden HTML5 och Canvas-taggen vilket gör att webben nu kan ses som en spelplattform, till skillnad från förr då det behövdes plugin-moduler till webbläsaren för spel.

Har du några tips på spel som är extra tillgängliga?

– Ett av de bästa spelen avseende tillgänglighet på senare tid är ”The Last of Us Part 2” för Playstation och en av de bästa mer generella lösningarna är ”Co-pilot-mode” i Xbox, där man delar spelkontrollen med en kompis eller flera. Även ”Xbox Adaptive Controller” bör nämnas.

Läs mer om Thomas Westins forskning

 

Länkar

Läs fler artiklar med forskning som kopplar till påsken och andra aktuella ämnen, på forskning I fokus:

https://www.su.se/forskning/i-fokus

På denna sida