Profilseminarium: Blott Sverige svenska företag har: varumärkesarbete och svenskhet över tid
Seminarium
Datum: torsdag 25 januari 2024
Tid: 14.00 – 15.30
Plats: Bergsmannen, Aula Magna
Jacob Östberg på Företagsekonomiska institutionen föreläser om det tvärvetenskapliga forskningsprojektet "Blott Sverige svenska företag har: varumärkesarbete och svenskhet över tid" som handlar om hur företag använt sin koppling till Sverige och dess associerade värden i sin varumärkeskommunikation under de senaste tre decennierna.
Bakgrund
Sverige är ett exportberoende land som bygger sitt välstånd genom utbyte med andra länder. Sedan efterkrigstiden har företagens varumärken blivit mer centrala och sverigekopplingen har ofta använts som en viktig resurs. Sverige har den senaste tiden varit i den internationella hetluften, vilket bidrar till att omvärldens bild av Sverige förändras.
Projektet
Det specifika forskningsprojektet ”Blott Sverige svenska företag har: varumärkesarbete och svenskhet över tid” handlar om hur företag använt sin koppling till Sverige och dess associerade värden i sin varumärkeskommunikation under de senaste tre decennierna.
Genom att titta på hur Sverigebilden har använts som en resurs under tider där Sveriges anseende har skiljt sig åt i olika delar av världen, kan vi bättre förstå kopplingar mellan varumärkesarbete och svenskhet. Detta är inte bara intressant ur ett tillbakablickande perspektiv, utan kan också hjälpa till att förstå hur svenska företag i framtiden kan bygga sina varumärken.
Projektet är ett tvärvetenskapligt samarbete mellan Företagsekonomiska institutionen vid Samhällsvetenskapliga fakulteten och Avdelningen för etnologi vid Humanistiska fakulteten.
Jacob Östberg från Företagsekonomiska institutionen kommer att presentera några preliminära insikter från forskningsprojektet samt visa hur det tvärdisciplinära samarbetet mer allmänt kan ta sig uttryck.
Om profilseminarierna
Seminariet hålls på svenska. Profilseminarierna riktar sig i första hand till dig som forskar inom Humanvetenskapliga området, men är öppna för alla vid Stockholms universitet.
Profilseminarierna utgår från Humanvetenskapliga områdets profilområden. Syftet med profilseminarierna är att ta upp spännande institutions- och fakultetsöverskridande ämnen av relevans för undervisning, forskning och forskningssamverkan. Seminarierna är samtidigt en bra mötesplats för kollegor från området och en inspiration till nya, ämnesöverskridande samarbeten. Profilseminarierna riktar sig i första hand till dig som forskar inom Humanvetenskapliga området, men är öppna för alla.
Anmälan
Senast uppdaterad: 15 januari 2024
Sidansvarig: Samhällsvetenskapliga fakulteten