Isabelle Ståhl har disputerat i idéhistoria

Isabelle Ståhl disputerade i idéhistoria vid Stockholms universitet den 8 september 2023 på avhandlingen Psykets laboratorium: Skildringar av drogexperiment i Weimarrepubliken.

Omslaget till avhandlingen Psykets laboratorium av Isabelle Ståhl
Detalj av omslaget till avhandlingen Psykets laboratorium av Isabelle Ståhl, utgiven vid Ellerströms förlag.

Psykets laboratorium: Skildringar av drogexperiment i Weimarrepubliken är en studie av texter skrivna av filosofen Walter Benjamin (1892–1940) och tre läkare, som utforskade psyket genom självexperiment med hallucinogena droger i Weimarrepubliken på 1920-talet. För att beskriva det inre under drogrus talade man genom andra, genom kollektivt skrivande och citering av litteratur, psykiatri och filosofi med en månghundraårig historia. Experimenten ägde rum i den moderna storstaden Berlin, som efter första världskriget genomgått en radikal modernisering och blivit en plats för många sorters experiment. I rusen återfinns känslan av separation från omvärlden, som speglar den moderna storstadens alienation och splittring, men också upplevelser av en ny helhet.

Mer om avhandlingen i Digitala Vetenskapliga Arkivet

Isabelle Ståhls forskning

Opponent vid disputationen var Torbjörn Gustafsson Chorell, professor i idé- och lärdomshistoria vid Institutionen för idé- och lärdomshistoria, Uppsala universitet.

I betygsnämnden satt Carin Franzén, professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet, Katarina Bernhardsson, docent i litteraturvetenskap vid Språk och litteraturcentrum, Lunds universitet, Maria Josephson, fil.dr i idé- och lärdomshistoria vid Medicinens historia och kulturarv, Karolinska Institutet och Lena Lennerhed, professor emerita i idéhistoria vid Institutionen för historia och samtidsstudier, Södertörns högskola.

Ordförande var Karin Dirke, docent i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.

Handledare har varit Victoria Fareld, docent i idéhistoria, och Staffan Bergwik, professor i idéhistoria, båda vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.

Samtal på Kulturhuset Stadsteatern

Kulturhuset Stadsteatern arrangerade tillsammans med Ellerströms förlag den 12 september ett öppet samtal om avhandlingen. Där deltog förutom Isabelle Ståhl Carl-Göran Heidegren, professor i sociologi vid Lunds universitet, Carl-Michael Edenborg, idéhistoriker, författare och kulturkritiker, och moderatorn Nathalie Lantz, kulturskribent, doktor i Hebreiska bibeln vid Uppsala universitet och översättare från hebreiska.