Nyanlända förlorare i gymnasievalet

I en ny avhandling vid Stockholms universitet har doktoranden Brendan Munhall undersökt nyanlända elevers erfarenheter och utmaningar i gymnasievalet i Stockholmsområdet. Ett konkurrensutsatt utbildningssystem med över 200 skolor att välja mellan gör valet till en tuff utmaning. Resultatet visar att en stor andel av gymnasieskolorna i praktiken inte var tillgängliga för de nyanlända eleverna, vilket begränsade deras utbildningsmöjligheter.

Interiörbild gymnasium med grupper av elever
Foto: Most Photos

Gymnasievalet förlitar sig på att eleverna är självständiga väljare. Men i studien framkom att många av de nyanlända eleverna inte fick tillräckligt stöd från sina skolor och ofta inte heller kunde få hjälp av föräldrar eller via sina sociala nätverk för att kunna göra ett välinformerat och medvetet val. Detta ledde till att skolornas marknadsföring, som är svår att jämföra och i många fall vinklad för att gynna skolornas egna rekrytering, ofta hade en betydande effekt på vilka gymnasieskolor de nyanlända eleverna strävade efter att gå till. Därmed begränsade deras val.

–I praktiken innebär det att en stor andel av gymnasieskolorna i Stockholm inte var tillgängliga för de nyanlända eleverna vilket gjorde deras utbildningsmöjligheter jämförelsevis kraftigt försämrade, menar Brendan Munhall.

Avhandlingens resultat pekar på behovet av att förbättra vägledningsstödet och att lyfta fram och tillgodose nyanlända elevers behov bättre inom utbildningssystemet. Munhalls forskning syftar också till att bidra till en djupare förståelse och ett vidgat perspektiv på det svenska utbildningssystemet som helhet.

–Min förhoppning är att denna avhandling kan informera lärare, beslutsfattare och allmänheten om de utmaningar som nyanlända elever står inför i gymnasievalet och även uppmuntra till politiska åtgärder som främjar ett rättvisare utbildningssystem och samhälle, säger Munhall.

Brendan menar att hans forskning är viktig av flera skäl. Nyanlända elevers röster är ofta ohörda och utan inflytande. Dessutom behandlas de ofta som en homogen grupp, trots olika utbildningsbakgrunder och skolbehov.

–Genom att uppmärksamma dessa elevers röster skapas förutsättningar för att deras behov ska kunna tillgodoses bättre. Resultaten i denna avhandling ger en möjlighet att ta itu med ojämlikheter för nyanlända elever och visar också att det marknadsanpassade skolvalssystemet i detta specifika fall kan skapa ojämlikhet snarare än att minska den.

Brendan Munhall disputerade den 27 mars 2024 vid Institutionen för pedagogik och didaktik med avhandlingen: ”Begränsade horisonter. En studie om nyanlända elevers gymnasieval” I avhandlingen intervjuade han 22 nyanlända elever om deras erfarenheter av gymnasievalet i Stockholmsområdet.

Foto på Brendan Munhall
Brendan Munhall Foto: Sören Andersson

Länkar

Avhandlingen i fulltext (DiVA): ”Begränsade horisonter. En studie om nyanlända elevers gymnasieval”