Spännande konferenser på spåren

Funderar du på om du ska flyga eller ta tåget till nästa års konferenser? Här är en reseberättelse av Michael Odelius som kanske kan inspirera eller avskräcka. Många man möter från Europa beklagar sig över hur otillförlitliga de nationella tågförbindelserna är. Till och med i Schweiz, där SSB för en utomstående tycks funka utmärkt.

Sprinklersystem i Nimes
Sprinklersystem i Nimes. Foto: Michael Odelius.

Michael Odelius är professor i teoretisk kemisk fysik och även studierektor i utbildning på forskarnivå på Fysikum. Här berättar han om sina erfarenheter av att resa miljövänligt till konferenser.

Så hur funkar det att resa med tåg till europeiska konferenser? Eftersom jag i somras planerade att åka till konferenser som låg precis efter varandra i tiden,  så tänkte jag att jag skulle prova. Tre konferenser i juli i Barcelona,  Locarno och Berlin. Det borde ju funka.

 

Nattåg genom Tyskland till Spanien

Den egentliga utmaningen var förstås att ta sig till Spanien med tåg.
Nattåget till Hamburg och vidare söderut i Tyskland ledde till byte i Mannheim.
Eftersom en AC/DC-konsert överlappade med en Pride-parad den dagen, så gav Mannheim ett starkt intryck och efter en lunch med ”Ochsenbäckchen in Rotweinsoße mit Spätzle” så gick färden vidare genom Frankrike. Efter övernattning i Avignon, så kom jag till hotellet i Barcelona för en välbehövlig dusch innan kvällens konferensmottagning på Ultrafast Phenomena 2024, där jag mötte Sambit som är doktorand i forskningsgruppen på Fysikum. Det var en intensiv konferens med ett program som sträckte sig från morgon till kväll med bristfällig luftkonditionering under värmeböljan i Sydeuropa i juli. Veckan kröntes av Spaniens vinst i Fotbolls-EM, då Barcelona kokade över av överlyckliga supportrar.

 

Från Barcelona till Locarno via Franska Rivieran

Vägen från Barcelona till Locarno gick längs Franska rivieran via Nimes till Geneve. Vid bytet i Nimes var det +39°C men temperaturen i vänthallen hölls dräglig med en klimatsmart klimatanlägging bestående av ett sprinklersystem i taket där luften kyldes när vattendropparna förångades innan de nådde golvet.

Under IWP-RIXS2024 vid Congressi Stefano Franscini i Monte Verità utanför Locarno, så presenterades nya metoder för att undersöka ultrasnabb dynamik under photoinducerade processer, och vi diskuterade gamla mätningar och nya experiment vid MAX-IV i Lund och XFEL i Hamburg.

 

Från hänförande alplandskap till Berlin och Stockholm

Med en punktlig förbindelse genom ett hänförande alplandskap så bytte jag i Basel till ett nattåg till Berlin. Jag anlände till frukost i Max Born Institut i Adlershof, tidigare området för forskningsanläggningar tillhörande den östtyska vetenskapsakademien. Under ett avslutande möte för ett Europeiskt nätverk (SMART-X) så diskuterades forskning, doktoranderna omständigheter under COVID pandemin och planer på nya nätverk. Slutligen ett nattåg från Gesundbrunnen, Berlin till Stockholms central som anlände mer eller mindre i tid.

 

Sysselsättning och planering av tågbyten

Kontentan från sommaren utflykt är att man spenderar mycket tid i en ganska bekväm fåtölj under tågresor, och behöver sysselsättning. Men givet att jag även på Albanova huvudsakligen sitter framför en dator, så är det inte slöseri med tid, om man kan hantera den extra restiden socialt. Man kan arbeta ostört men behöver förbereda sig och se till att ha det man behöver på laptopen, eftersom internetförbindelserna varierar beroende på sträcka och tågoperatör.

Man behöver också planera så att byten blir korta och flexibla, i händelse av förseningar. Förseningar och inställda tåg gör det onekligen knepigt att planera en resa med flera förbindelser. Men med interrail så har man den flexibilitet som krävs för att kunna lägga in korta byten. I reseräkningen behöver man dock kunna presentera underlag som visar att det är billigare med interrail än att bara köpa tågbiljetterna direkt. Ett generellt tips är att om så krävs lägga nattåget först i en sekvens, eftersom man annars lätt kan bli strandad och behöva ta in på hotell. Det är betydligt dyrare att åka tåg långa sträckor än att flyga, men Fysikum kompenserar till viss del genom att täcka halva konstnaden.

 

Vilka planer har du inför nästa sommar?

För mig, med konferenser inplanerade i Luleå, Ottawa och Innsbruck som dessutom ligger spridda i tiden så blir det en oöverkomlig utmaning att kombinera dessa resor och ta tåget, men det är värt att överväga kommande år.

Jag avslutar med lite reklam för en konferens som går att nå landvägen, och uppmuntrar de som är intresserade att ta sig till Fysikdagarna i Luleå som anordnas av Luleå universitet i Fysikersamfundets regi. Där möts fysiker från hela landet, inklusive nobelpristagare och gymnasielärare, och diskuterar nya resultat i olika fält från attofysik till grönt stål. Likt andra nationella möten som anordnas av American Physical Society och Deutsche Physikalische Gesellschaft, är detta en viktig kontaktyta för nätverk inom landet, och ett bra tillfälle för doktorander att möta framtida kollegor.

/Michael Odelius

 

Mer information

Kontakta Michael Odelius

Miljöarbetet på Fysikum

Minska miljöpåverkan vid konferens/workshop

Båt- eller tågresekompensation

En komplett reseräkning