Är högre krav på lärarutbildningen lösningen på lärarbristen?

När P1 morgon i morse diskuterade skolan var fokus på oro över de låga kraven för att komma in på lärarutbildningarna. Men mer fokus borde i stället ligga på varför så få unga ser lärare som ett framtidsyrke, menar Ulf Fredriksson, docent i pedagogik vid Stockholms universitet, som var en av de inbjudna gästerna.

Lärare med lågstadiebarn
Foto: Jens Olof Lasthein

Det råder lärarbrist i skolan, något som kommer att bli mer påtagligt framöver då vi står inför stora pensionsavgångar. När frågan diskuteras i media tas det ofta upp som ett problem att det är för lätt att komma in på lärarutbildningarna.

–Att det är förhållandevis enkelt att komma in på lärarutbildningarna är en naturlig följd av ett lågt söktryck. Mindre konkurrens till platserna ger ju per automatik lägre antagningspoäng. Det som är viktigt att vi frågar oss är hur vi kan framställa läraryrket som mer attraktivt, säger Ulf Fredriksson.

En möjlig orsak till det låga söktrycket på lärarutbildningarna, menar han, kan vara att skolan oftast framställs som ett problemområde i media.

–Jag kan tänka mig att många unga som funderar på yrke tänker, varför ska jag välja lärare? Det är inte speciellt bra betalt och dessutom verkar det vara ett besvärligt och svårt jobb.

När frågan kommer in på hur vi kan göra läraryrket mer attraktivt bland unga säger han:

–Det kan handla om löner, men kanske ännu mer om hur lärare upplever sin arbetsmiljö, att man ser att det är ett arbete man får stöd i och att yrket upplevs som positivt.

Mer resurser till lärarutbildningarna

Han menar också att det krävs mer resurser till lärarutbildningen för att kunna ta hand om en betydligt mer varierad studentgrupp, något som skulle kunna minska avhoppen från lärarutbildningarna.

–Idag har lärarutbildningarna betydligt färre timmar än förr. Om vi idag har mer variation bland studenterna så vore det ju också en poäng att ge lärarutbildningarna mer resurser för att kunna arbeta med och utveckla de som kommer in.

Medias bild påverkar

Medverkade gjorde även Viktoria Bengtsdotter Katz, programledare på lärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Hon menar att hur både lärare och lärarutbildningarna framställs i media är viktigt.

–Ni skulle varit med vid terminsstarten i måndags, då det satt nästan 300 förväntansfulla lärarstudenter och lärare här. Den energin och glädjen skulle man ju vilja att den fick plats i medier, säger hon.

Deltog i programmet gjorde även Pontus Danielsson, lärarstudent vid högskolan i Dalarna.

Länk till P1 morgon: Oro över låga krav på lärarutbildningar

Om Ulf Fredriksson

Ulf Fredriksson är universitetslektor och docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hans forskning rör bland annat internationella och jämförande studier av länders utbildningssystem, utbildningspolicy hos internationella organisationer såsom EU, OECD, UNESCO och Världsbanken. Han har utöver sin forskning tidigare arbetat på Lärarförbundet, lärarinternationalen (Education International) i Bryssel och på EU:s forskningscenter i Ispra i Italien samt haft uppdrag för OECD.

Ulf Fredriksson